אלרעי פרייס בעד האיכונים: "זה הרגע לפעול. נאבד שליטה"

על רקע אישור הממשלה לאיכון סלולרי למאומתי האומיקרון, ועדת חוץ ובטחון דנה היום בשימוש בשב"כ לצורך מניעת ההתפשטות. בן ברק יושב ראש הוועדה סיכם: "אנחנו נמצאים במגפה מתעתעת שמחייבת אותנו לנקוט באמצעים חריגים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/11/21 16:28 כו בכסלו התשפב

אלרעי פרייס בעד האיכונים: "זה הרגע לפעול. נאבד שליטה"
אלרעי פרייס, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ רם בן ברק, דנה היום על תקנות שעת חירום. בין היתר הם דנו בהסמכת שירות הביטחון הכללי, השב"כ, לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות זן אומיקרון.

יו"ר הוועדה פתח: "שימוש בשב"כ לפיקוח על אזרחים מחייב זהירות יתרה וקבלת החלטות אחראית, ובדיון היום נבקש לשמוע את המומחים, בכדי לקיים את הפיקוח הפרלמנטרי ולוודא שההחלטות שהתקבלו הן סבירות ולאחר תהליך סדור. זכויות הפרט ושימור הדמוקרטיה הישראלית הן נר לרגלנו כמו שאני מאמין שהן נר לרגלי הממשלה".

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אמרה: "משרד הבריאות עוקב חודשים ארוכים אחר וריאנטים בעולם ובשום שלב לא הרמנו דגל כמו במקרה זה. בזנים קודמים היו 4 מוטציות לכל היותר, וכאן יש 15, ובמיקום אסטרטגי של ההיצמדות לגוף. כמו כן, ההתפשטות המאוד מהירה שלו, מ-200 ל-2000 מקרים בדרום אפריקה תוך עשרה ימים. מול זה עומדת העובדה שלא יודעים מספיק על מועילות החיסון – ידע אפידמיולוגי מצריך הרבה יותר מקרים, וגידול הווירוס במעבדה, שנעשה כעת בדרום אפריקה, גם מצריך מספר שבועות".

יו"ר הוועדה שאל את ד"ר אלרעי פרייס אם יהיו מספיק נתונים לקבלת החלטה מושכלת עד יום חמישי בלילה, אז יפקעו התקנות, וד"ר אלרעי פרייס השיבה כי הם בשיחות כל הזמן מול דרום אפריקה, ואחת כזו צפויה להתקיים גם היום. יהיו כבר נתוני מעבדה חלקיים, והם במקביל גם צוברים ידע על השפעת האומיקרון על מחוסנים – כאשר עד כה הנתונים מראים שהמחוסנים חולים ברמה קלה יותר.

ד"ר אלרעי פרייס המשיכה ואמרה: "חשוב לקנות זמן גם להבין את הווירוס וגם לאפשר לאנשים עוד זמן ללכת להתחסן, ולכן גם ביקשנו להשתמש ביכולות שב"כ. כבר חשבנו שזנחנו את האיכונים, והווריאנט בא והראה סיטואציה שעדיין יש בהם צורך. זה לא יופעל תקופה ארוכה ולא יופעל מול כמויות גדולות של מאומתים. זה הרגע לעשות את הפעולות הקשות. כשנהיה עם 500 מאומתים מהווריאנט, איבדנו את זה. הצעדים במגיפה הם יעילים כשזה קטן -  כמו גיצים שניתן לכבות. כשזה נהיה דליקה לא מצליחים להשתלט. גם אנחנו וגם נציג השב"כ אמרנו בממשלה שזה לא יהיה בשימוש כשזה יהיה הווריאנט השולט".

כיום יש 2 מקרים ידועים בישראל ועוד 11 מקרים מאומתים לקורונה ובחשד גבוה לווריאנט, ואלה המקרים שהעברנו לבדיקת מגעים גם ע"י השב"כ. החקירה האפידמיולוגית של מקרים אלה העלתה 186 מגעים, ובמקביל מהשב"כ הגיעו 44 מגעים, מתוכם רק שניים חפפו לאלה שעלו בחקירה האפידמיולוגית. לכן זה כלי חשוב אבל משלים לחקירות.

ד"ר אלרעי פרייס ביקשה להשתמש בדוגמה של אותה מאומתת אשר נסעה באוטובוס באילת כדי להדגיש את חשיבות ההסתייעות בשב"כ מול אותם מקרים בהם אדם אינו מכיר או אינו זוכר את כל מי שהיה בסביבתו וסיפרה כי אותה נוסעת התבלבלה ומסרה בחקירה האפידמיולוגית מועד לא נכון של נסיעתה לאילת, ורק בזכות האיכון ע"י השב"כ התגלה התאריך הנכון ואז החלו ליצור קשר ולאתר את הנוסעים באותו אוטובוס.

ח"כ צבי האוזר טען כי "יש פה שינוי אסטרטגיה של 180 מעלות. בפעם הקודמת האיכונים פעלו מול המספרים הגדולים, ופסקו כאשר ירדנו מתחת ל-200 מאומתים ביום. פה מציגים צורך הפוך, של כיבוי הזיקים במקום כיבוי בשלב השריפה, אבל אנחנו צרכים להבין מהי המספר שאם נגיע עד אליו לא תבקשו להמשיך להסתייע בשב"כ".

ד"ר אלרעי פרייס אמרה שהם עדיין בשלב לימוד הנתונים של האומיקרון כמו גם לימוד יעילות כלי השב"כ באופן ההפעלה החדש והממוקד שלו, ולכן מוקדם לענות על שאלה זו כעת. בן ברק, סיכם ואמר כי "אנחנו נמצאים במגפה מתעתעת שמחייבת אותנו לנקוט באמצעים חריגים. אני מזכיר שתוקף התקנות לשעת חירום יפוג ביום חמישי בחצות ועל כן גורמי הממשלה צריכים לקבל החלטה עד אז".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן