דו"ח מבקר המדינה אירוע הליכודיאדה: "תרומה שאינה עומדת בגבולות הקבועים בחוק"

המבקר פרסם דו"ח מיוחד על ההתנהלות הפיננסית של המפלגות במהלך שני סבבי הבחירות הראשונים. דגל התורה, מרצ ותע"ל חרגו ונקנסו. מהליכוד ישללו עשרות אלפי שקלים, "האירוע שימש במה לשרים ולחברי הכנסת של הסיעה"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 30/11/21 10:55 כו בכסלו התשפב

אירוע הליכודיאדה: "תרומה שאינה עומדת בגבולות הקבועים בחוק"
סיעת הליכוד, בחירות 2020, צילום: Gili Yaari/Flash90

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, פרסם הבוקר (ג') דו"ח על הוצאות המפלגות במהלך הבחירות לכנסת ה-21 וה-22 (אפריל וספטמבר 2019) ובניהול השוטף. חוק מימון המפלגות קובע כי המפלגות המתמודדות לכנסת זכאיות למימון ממלכתי של ההוצאות, ועל כן, תוצאות דו"ח הביקורת התבססו על תצהירי נציגי הסיעות ובדיקת הדו"חות הכספיים של עובדי הביקורת. 

חריגה מתקרת ההוצאות 

בעניין ניהול החשבונות וההוצאות של הסיעות והרשימות השונות במערכות הבחירות , חשף המבקר כי בבחירות לכנסת ה-21 שלוש מפלגות נקנסו בעקבות חריגה מרף ההוצאות הכספיות המאושרות על פי חוק. דגל התורה, מרצ ותע"ל, ועל כן הן צריכות להשיב עשרות אלפי שקלים מהמימון שניתן להן. תע"ל: 100,000 שקלים, מרצ: 75,000 שקלים ודגל התורה תצטרך להשיב 30,000 שקלים. 

סיעת הליכוד תשיב עשרות אלפי שקלים 

באירועי ה"ליכודיאדה" של תנועת הליכוד "מתקיימים מאפיינים רבים המעידים על קשר ישיר ומובהק בין אירועים אלה לבין הסיעה ועל תרומתם לקידום ענייני הסיעה, ולפיכך הסיעה קיבלה תרומה שאינה עומדת בגבולות הקבועים בחוק", קבע אנגלמן. לדברי המבקר "האירוע שימש במה לשרים ולחברי הכנסת של הסיעה וגם ניתן לו סיקור תקשורתי נרחב בכלי תקשורת מרכזיים - ולפיכך גלומה בו תרומה לסיעה, ועקב כך הכנסות הסיעה לא היו בגבולות הקבועים בחוק לעניין קבלת תרומות", על כן, ישלל מסיעת הליכוד של של 50,000 שקלים. 

בתום תקופת הבחירות נותר הליכוד עם גרעון של 39.6 מיליון שקלים, העבודה עם 13.7 מיליון, חוסן לישראל 5.5 מיליון, ש"ס 5.2 מיליון ועצמאות עם 4.9 מיליון שקל. סך הגירעונות של הסיעות היה 86.5 שקלים.