עשרות שנים אחריו: שרידי סבו וסבתו של הרצל יועלו ארצה

הנשיאה הסרבית ביקרה בהר הרצל בירושלים ונענתה לבקשתו של יו"ר ההסתדרות הציונית. הסבא, יהודי חרדי, הושפע רבות ממבשרי הציונות והיה פעיל למען הקמת מדינת היהודים בארץ ישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/11/21 09:26 כו בכסלו התשפב

עשרות שנים אחריו: שרידי סבו וסבתו של הרצל יועלו ארצה
חוזה המדינה בנימין זאב תאודור הרצל, צילום: אפרים משה ליליין

עצמותיהם של סבו וסבתו של חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, יועלו ארצה. כך עולה מדיווח הבוקר (ג') ב"ישראל היום". נשיאת רפובליקה סרפסקה, הרפובליקה הסרבית של בוסניה והרצגובינה, נענתה לבקשת יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ותסייע במהלך. 

כזכור, שרידיו של הרצל עצמו הועלו ארצה לאחר קום המדינה, בשנת 1949. הוא נטמן בשנית בהר הרצל בירושלים לצד משפחתו, הוריו ואחותו. שנים אחר כך, בעשור הראשון של המאה העשרים ואחת, הועלו גם עצמותיו של ילדים ונכדו היחיד, סטפן תיאודור נורמן. 

ז'לקה צוויאנוביץ', נשיאת רפובליקה סרפסקה, הגיעה בתחילת השבוע לביקור בהר הרצל והתרשמה מפועלו הרב של חוזה המדינה. יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונות העולמית, סיפר לה כי הסבים קבורים במדינתה וביקש ממנה סיוע בהעלאת עצמותיהם ארצה. 

הרצל במפגש עם הסולטאן

הרצל במפגש עם הסולטאן צילום: צילומים: ארכיון, רפי דלויה

הסבא, רבי שמעון אריה הרצל, היה יהודי חרדי שנולד בשנת 1805. הוא פעל בקהילתו למען הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ואף הושפע רבות מאחד ממבשרי הציונות, הרב יהודה שלמה אלקלעי מזמלין. הוא נפטר ב־1879 ונקבר בחלקה היהודית בבית העלמין שבזמון. רבקה הרצל, סבתו של הרצל, שנולדה ב־1809 והלכה לעולמה ב־1888, קבורה גם היא בחלקה היהודית בבית העלמין שבזמון.