בג"ץ קבע סופית: איתן בירן יחזור לאיטליה בעוד שבועיים

איתן בדרך הביתה: בית המשפט העליון קבע בהתאם לאמנת האג כי הניצול היחיד מאסון הרכבל נחטף על ידי סבו לישראל ולכן מחוייב לחזור למשמורת אצל דודיו באיטליה שם יימשך המשפט

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 29/11/21 16:33 כה בכסלו התשפב

בג"ץ קבע סופית: איתן בירן יחזור לאיטליה בעוד שבועיים
איה בירן, דודתו של איתן שתחזיר אותו לאיטליה, , צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

בית המשפט העליון דחה היום (ב') את בקשת סבו של איתן בירן לערער על פסק הדין של בית המשפט המחוזי בתל אביב והורה לארגן את התנאים להחזרתו, כך שב-12 בדצמבר כבר יועבר למשמורת דודתו לפני הטיסה לאיטליה. 

השופט אלכס שטיין קיבל את קביעת בתי המשפט שעסקו בפרשה לפיהם הסב, שמואל פלג העביר את איתן מאדמת איטליה לישראל בניגוד לדין האיטלקי ותוך הפרת המשמורת על הקטין שניתנה לדודתו, המתגוררת באיטליה. כפועל יוצא מקביעה זו, נקבע כי הקטין יוחזר למשמורת דודתו באיטליה, זאת מכוח אמנת האג בנושא החזרת ילדים חטופים למדינות מושבם אשר אומצה בישראל באמצעות חוק של הכנסת.

הכללים שמצויינים באמנת האג קובעים כי ילד שנחטף למדינה כלשהי, אשר מחוייבת לפעול לפי האמנה, יוחזר באופן מיידי למקום מגוריו הרגיל ולמשמורת של ההורה או האפוטרופוס בה היה נתון לפני החטיפה. בעקבות זאת אישר בית המשפט העליון את קביעת הערכאות הקודמות כי למרות הנסיבות הקשות, יש להחזירו לבית דודיו באיטליה. בנוסף נדחתה גם בקשת סבו של איתן בירן לקיים דיון מהותי בנוגע לזכויות המשמורת וטובת הקטין – זאת, מאחר שעל-פי האמנה דיון זה אמור להתקיים בבית משפט באיטליה, ועצם קיומו בבית משפט ישראלי מנוגד לכללים.

העליון הבהיר כי הסעד שניתן לדודתו של הקטין הוא בגדר "עזרה ראשונה" בהתאם לאמנת האג, ואינו קובע דבר בשאלות של משמורת, אימוץ ושאר העניינים אשר יעמדו לדיון בבתי המשפט באיטליה. כזכור, לפני שבועיים דחה בית המשפט המחוזי בתל אביב את ערעורו של פלג, ופסק כי איתן יוחזר למשמורת של דודתו איה באיטליה תוך 15 ימים והטילו על הסב הוצאות משפט בסך 50 אלף שקלים.