זמני ההמתנה לרופא נשים הולכים ומתארכים | מה המצב בעיר שלכן?

רופאי נשים מספקים שירות בסיסי וחיוני, אבל זמני ההמתנה להם רק מתארכים. הנתונים נחשפים: ברוב הארץ יחכו 18 ימים בממוצע; בערים הגדולות - אפילו יותר. משרד הבריאות: "פועלים לקיצור תורים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/11/21 07:28 כד בכסלו התשפב

זמני ההמתנה לרופא נשים הולכים ומתארכים | מה המצב בעיר שלכן?
למעלה מאלף מחכים לתרומות. בית חולים, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

רופאי נשים מספקים שירות בסיסי עבור נשים בחתך גילים גדול, ממש כמו רופאי משפחה או ילדים, אך למרות זאת זמני ההמתנה בתחום רפואת הנשים ממושכים ומתארכים ל־18-17 ימים בממוצע, כמעט שלושה שבועות של המתנה.

ייתכן כי ההמתנה ארוכה אפילו יותר מכיוון שהנתונים שבידי משרד הבריאות נכונים לדצמבר 2019, ולא עודכנו כבר שנתיים. כשבוחנים חלוקה לפי יישובים (שבהם עובדים לפחות שבעה רופאים) מסתמן כי זמן ההמתנה מתארך בערים הגדולות - בתל אביב נשים ממתינות 22.8 ימים בממוצע, ו־5% מהן ייאלצו להמתין אפילו 85 ימים. כך מפרסמת הבוקר (א') כתבת הבריאות של "ישראל היום", מיטל יסעור בית-אור.

בירושלים זמן ההמתנה הממוצע עומד על 20.3 ימים, בבאר שבע משך ההמתנה מגיע ל־21.9 ימים בממוצע ובקרב כחמישה אחוזים מהמקרים ההמתנה מתמשכת עד 62 ימים. באופקים נשים ממתינות 21 ימים לפני מימוש התור, ובנוף הגליל ובשפרעם הממוצע הוא 10.8 ימים.

אחת מהמתלוננות ל"קרן בריאה" סיפרה כי: "מאז הלידה שלי עברו כמה שנים טובות. אני חייבת לעבור בדיקת פאפ וגם לבדוק שהכל תקין כי מזמן לא עשיתי זאת. כשפתחתי את האפליקציה של הקופה כדי לקבוע תור, חשכו עיניי - יש תור פנוי רק בעוד חודשיים וחצי. הכוחות שמצאתי כדי להתחיל את התהליך של דאגה לעצמי בתוך חיים עמוסים של עבודה וילדים התנדפו, והחלטתי לדחות את קביעת התור כי גם כך זה יקרה עוד המון זמן, אז זה לא ממש משנה. מובן שעברו מאז כמה חודשים ועדיין לא הזמנתי תור".

מיטל בנשק, סמנכ"לית "קרן בריאה", מסבירה כי : "נשים רבות שוחחו איתנו והביעו תסכול בנוגע לאורך התורים לרופאי נשים, בייחוד בפריפריה הדרומית. על אף האשליה של זמינות תורים באתרי הקופות, רוב הנשים מחפשות רופא או רופאה קבועים, וברגע שמצאו הן ייאלצו, ברוב המקרים, להמתין בין חודש וחצי לארבעה חודשים למפגש. המציאות הזו פוגעת בבריאות נשים כי חלקן מתייאשות ומוותרות על קביעת תור. כך אין מעקב סדיר ופספוס של בדיקות חשובות כמו פאפ. חייבים למצוא דרכים יצירתיות להקל את העומס שהרופאים והרופאות נתונים בו, ובכך לצמצם את זמן ההמתנה. אי אפשר להישאר אדישים למצב".