מתן כהנא: "המציאות לפיה מחצית ממסיימי קורס קצינים חובשי כיפה מדאיגה מאוד"

השר לשירותי דת מודאג מהמספרים הגבוהים של בני הציונות הדתית ביחידות הצבאיות, שכן, "איפה כל השאר"? על השתלבות החרדים בצבא, "מקווה שהם יעשו זאת עם שמירה על אורחות חייהם החרדים"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 25/11/21 08:08 כא בכסלו התשפב

מתן כהנא: "המציאות לפיה מחצית ממסיימי קורס קצינים חובשי כיפה מדאיגה מאוד"
מתן כהנא, צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

בכנס לביטחון לאומי ודמוקרטיה שעורך המכון הישראלי לדמוקרטיה התייחס אתמול (ד') השר לשירותי דת, מתן כהנא, לנוכחות הגבוהה של הציונות הדתית בצבא. "כל הכבוד לכיפות הסרוגות שלוקחים את בטחון המדינה על הכתפיים, אבל המציאות לפיה מחצית ממסיימי קורס קצינים הם חובשי כיפות סרוגות, בעיניי, מדאיגה מאוד", איפה כל השאר"? אמר. 

איבתיסאם מרעאנה על גיוס אזרחים ערבים: "יש חשדנות הדדית"

עוד הוסיף חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, "זה שהקיבוצניקים כבר פחות מגיעים ליחידות האלה, וכן ציבורים אחרים זה מעיד על תופעה לא טובה שקורית במקומות האלו". בקיץ האחרון אושר חוק הגיוס, על פיו גיל הפטור ירד ל-21, ויעלה עם ההתקדמות במתווה השירות תוך שמירה על ערך השוויון: חרדים יוכלו להצטרף למערך החירום וההצלה הלאומי ולקבל הכשרה תעסוקתית. על כך אמר כהנא כי "זהו מצב פרדוקסלי שמי שמתנגד זה הפוליטיקאים החרדים, היות וזה לוקח מהם את השליטה על הצעירים". 

"החברה החרדית היא הפתרון לבעיות שלנו, לא הבעיה, אני מקווה שהם יעשו זאת עם שמירה על אורחות חייהם החרדים, אך ההיטמעות בחברה הישראלית היא תהליך שקורה ממילא, וב-2050 כשהם יהיו שליש הם יהיו 'אחרים' ויבינו שעליהם לקחת על הכתפיים שלהם חלק מהאחריות לחברה".

גם חברת הכנסת מטעם העבודה, איבתיסאם מראענה, השתתפה בכנס והתייחסה לשילוב האזרחים הערביים בצבא. "האם הציבור הערבי רוצה לקחת חלק במנגנוני הביטחון ובשירות צבאי? אני לא יודעת, כי יש לציבור הזה דעות משלו וטוב שכך. אני לא כולה להגיד באופן גורף שכל הערביות והערבים יתגייסו לצבא ממש מחר בבוקר אם יפתחו להם את השערים. זה הדדי, מדינת ישראל עצמה לא כל כך פתוחה ואין אמון בסיסי, שאם הערבים ייכנסו למוסדות הביטחון - היא תברך על כך. יש חשדנות הדדית".