מנדלבליט מגיב לטענה כי משפטנים מסכנים חיילים: "מצר לשמוע על כך"

היועץ המשפטי לממשלה התייחס בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה, למגוון טענות שעולות מדי פעם נגד מערכת המשפט | על תפקיד היועמ"ש בנושאי ביטחון: "חלק מהביטחון הלאומי". על מרחב הפעולה בזירה הצפונית: "הכול כמובן גם בהתאם לדיני הלחימה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 23/11/21 23:00 יט בכסלו התשפב

מנדלבליט מגיב לטענה כי משפטנים מסכנים חיילים: "מצר לשמוע על כך"
מנדלבליט, צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

כנס ביטחון לאומי ודמוקרטיה שעורך המכון הישראלי לדמוקרטיה התקיים היום (ג'), במהלכו נשא דברים אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה. בשיחה בנושא משפט וביטחון התייחס מנדלבליט למגוון נושאים וביקורות נגד מערכת המשפו ותפקיד היועמ"ש. 

על תפקיד היועץ המשפטי לממשלה בנושאי ביטחון, אמר כי הוא "חלק מהביטחון הלאומי. כיום המלחמה צריכה להביא בחשבון חזיתות נוספות מודרניות יותר - במישור הלגיטימציה-משפטי ובמישור התקשורתי-תודעתי. בסופו של דבר הייעוץ המשפטי האופרטיבי הוא חלק מהמאמץ הלאומי לנצח במלחמה".

"ההיבט המשפטי הוא משמעותי במיוחד גם בקבינט המדיני-ביטחוני", אמר מנדלביט, והוסיף, "לכן אני מקפיד להגיע לישיבות האלה, כדי לתת למקבלי ההחלטות את התמונה המלאה ולסייע להם. בסוף זה אינטרס של הדרג המדיני ושל המפקדים, והם אלה שמעוניינים בזה. כך למשל גם בצבא כשהייתי פצ"ר, הרמטכ"ל הוא זה שהחליט שנדרש ייעוץ משפטי אופרטיבי עד רמת האוגדה, ולא הפרקליט הצבאי הראשי". כך גם

ביחס לטענות כאילו הייעוץ המשפטי מגביל את המפקדים, הבהיר היועץ המשפטי לממשלה, שהאינטרס לפעול בצורה שאינה מנוגדת לדין הוא "בראש וראשונה של המפקדים, ולפעמים הם אפילו מחמירים הרבה יותר מאשר מה שמתחייב משפטית מטעמים מוסריים וגם מטעמים נוספים, דוגמת שימור הלגיטימציה ומניעת קיצור שעון הלחימה".

"שיקוף ההיבטים המשפטיים הוא אינטרס מובהק של המפקדים"

באשר לביקורת החיצונית על צה"ל, של ועדות חיצוניות כמו ועדת טירקל, ציין כי הוא "בעד ביקורת על כל הגופים, כולל על הפרקליטות, כולל על היועץ המשפטי לממשלה וכולל על המנגנונים שבודקים את צה"ל. אבל ביקורת שכזו צריכה להיעשות בצורה מאוזנת ולא בצורה שתשתק את הפעילות של הגוף, כך שתוכל לשפר את פעילותם של אותם גופים".

באשר לנתונים החוזרים בסקרים בקרב חיילים ובציבור הרחב לפיהם המשפטנים כביכול מגבילים את פעילות צה"ל באופן המסכן את החיילים, אמר היועץ המשפטי לממשלה שהוא "מצר לשמוע על כך". עוג הוא אמר כי "שנראה שהתפיסה המוטעית הזו לדעתו, מושפעת גם מדברים עמוקים יותר שמתרחשים בחברה הישראלית. עם זאת, אם יפנו לאותם מפקדים ומקבלי ההחלטות שמקבלים את הסיוע מצד הייעוץ המשפטי, יגלו שהם מעריכים מאוד את השירות שהם מקבלים, ושהוא דווקא עוזר להם לקבל החלטות מדויקות וטובות יותר".

"בסופו של דבר, שיקוף ההיבטים המשפטיים הוא אינטרס מובהק של המפקדים, שנועד לעזור להם לנצח במלחמה.  כך או כך, הדגיש היועץ: "אנחנו נמשיך לעשות את שלנו כדי לסייע לממשלה, כל ממשלה, והפצ"ר יעשה את שלו כדי לסייע לרמטכ"ל, כל רמטכ"ל, כדי להמשיך ולנצח במלחמה וכדי שהממשלה תצליח במעשיה".

"לנצח את המלחמה עם כל מה שכרוך בכך"

בנוגע לבית הדין הבינלאומי בהאג אמר שכידוע, לפני סיום כהונתה, החליטה תובעת בית הדין הפלילי הבינלאומי להורות על פתיחה בחקירה. "אנחנו עומדים על עמדתנו, שכידוע פורסמה במסמך מפורט מטעמי לפני כשנתיים, לפיה בית הדין משולל כל סמכות שיפוט ביחס למדינת ישראל או לשטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה. ובנוסף, יש לנו מערכת משפט חזקה ועצמאית, וממילא מדובר במצב שבית הדין צריך להימנע מלעסוק בו לאור עקרונות היסוד שהובילו להקמתו, ובכלל זה עקרון המשלימות".

ביחס לשאלה בדבר מרחב הפעולה בזירה הצפונית השיב היועץ: "אני לא יכול להיכנס לפרטים אבל אנחנו בהחלט מתכוונים לנצח במלחמה, כל מלחמה, ונערכים לכל חזית שלא תהיה בצפון, בדרום, בכל מקום, אבל בהחלט נוכח האיומים שיהיו שם, ההכנה היא כדי לנצח את המלחמה עם כל מה שכרוך בכך, הכול כמובן גם בהתאם לדיני הלחימה עליהם דיברנו. אבל צריך לזכור שהם גם מאפשרים לפעול מול האתגרים שישנם שם".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן