בדרך לפשרה? חוק החשמל יעלה בהמשך השבוע ולא היום כפי שתוכנן

לאחר שבשבוע שעבר הודיעה שרת כי הפנים שקד כי תתנגד לחוק במתכונת רע"מ, אתמול הודיעה הוועדה בראשות טאהא כי העלאתו תדחה בכמה ימים. הצוותים ידונו במאמץ להגיע לנוסח מוסכם

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/11/21 07:18 יח בכסלו התשפב

בדרך לפשרה? חוק החשמל יעלה בהמשך השבוע ולא היום כפי שתוכנן
טאהא, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

החוק אותו יזמה סיעת רע"מ נועד לאפשר חיבור קבוע לחשמל של בנייה בדואית לא חוקית. שרת הפנים איילת שקד אישרה את החוק והוא עבר בטרומית וכעת נידון בוועדות הכנסת, אלא שבזמן ששקד שהתה בחו"ל בשבוע שעבר, ח"כ וליד טאהא מסיעת רע"מ שינה את סעיפי החוק כך שיחולו על מבנים נוספים שנבנו ללא היתר.

שקד הודיעה אז כי תתנגד לחוק שהיה אמור להעלות היום בוועדת הפנים. במידה והחוק היה עולה ללא הסכמות זה היה מוקש גדול לקואלציה שתמטרך לגשר בין שרת הפנים ליושב ראש ועדת הפנים, אך נראה כי שלום שלמה, מזכיר הממשלה, מטפל בעניין ואמש (א') פרסמה הוועדה הודעה על דחיית עליית החוק.

"ישיבת וועדת הפנים שנועדה להתקיים מחר, 22.11.21 בשעה 10, בהצ"ח התכנון והבנייה (תיקון – חיבור בתים לחשמל) נדחית ולא תתקיים מחר נודיע על מועד חדש שיקבע במהלך השבוע", לשון ההודעה. צוותיהם שר יושב ראש וועדת הפנים ושל שרת הפנים ישבו היום במטרה להגישה לפשרה בנוסח החוק.

בין שלל ההבדלים בין החוקים ניתן לראות כי על פי הצעת החוק שעברה בטרומית החיבור לחשמל יעשה רק לבתם שנבנו קודם אישור חוק קמניץ, אלא שטאהא מביא לאישור הוועדה החלה של החוק גם על מבנים שנבנו אחרי חוק קמניץ.

בדברי ההסבר לחוק כתבו חברי הכנסת מסיעת רע"מ: "מטרת הצעת החוק היא לאפשר את חיבורם של בתים שנבנו ללא היתר לרשת החשמל. יישובים רבים בישראל, רובם יישובים ערבים, סבלו במשך שנים מהיעדר תכנון ובעקבות כך נבצר מהתושבים ביישובים אלה להוציא היתרי בנייה, דבר שגרם לעובדה שהם לא יכלו להתחבר לרשת החשמל, הטלפון או המים. ברוב המקרים אותם תושבים התחברו לרשתות אלה בסופו של דבר באופן פיראטי או לא חוקי. הצעת חוק זו תביא פתרון לעשרות אלפי בתים שנבנו ללא היתר בנייה ואינם מחוברים לתשתית ראויה אשר מאפשרת רמת חיים נאותה, כזו המתאימה לישראל 2021".


(טאהא מוציא את סטרוק מהוועדה)

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן