חג הסיגד | האם חבר הכנסת גדי יברקן יצליח לחגוג השנה?

חג הסיגד חל בכ"ט בחשוון, והשנה התאריך המיוחד נופל על ההצבעה על תקציב המדינה. גדי יברקן רוצה לחגוג אבל מודע לבעיתיות: "סימן שאלה כי אני צריך למצוא מישהו שיתקזז איתי"

אלעד הומינר עמיאל ירחי עמיאל ירחי ואלעד הומינר, חדשות כיפה 04/11/21 00:28 כט בחשון התשפב

חג הסיגד | האם חבר הכנסת גדי יברקן יצליח לחגוג השנה?
גדי יברקן עם אימו רגע לפני השבעת הכנסת ה-21, צילום: Hadas Parush/Flash90

ברקע ההצבעות על תקציב המדינה, חג הסיגד יחול היום (ה'). מי שנמצאים בבעיה ובפניהם עומדת השאלה האם יוכלו להשתתף בחגיגות הם חבר הכנסת והשרה יוצאי אתיופיה, גדי יברקן ופנינה תמנו-שטה.

יברקן סיפר ל"חדשות כיפה" על הבעיה הניצבת בפניו: "מאחר ויום הסיגד הוא יום ממלכתי שעבר בחוק בכנסת ישראל, יושב ראש הכנסת אמור להשתתף ביום הזה וביקש ממני להחליף אותו (באירוע הרשמי) ביום הסיגד ואני אהיה ביום הסיגד? זה סימן שאלה כי אני צריך למצוא מישהו שיתקזז איתי. אם ההצבעות העיקריות לא תהיינה בשעת הסיגד אז אהיה שם, אם לא - לא אהיה ביום הסיגד, אבל נראה".

הסיגד הוא אחד מחגי ומועדי ביתא ישראל, והוא חל חמישים יום לאחר יום הכיפורים הנקרא אסתרי. הסיגד הוא יום של צום, טהרה והתחדשות, ובמרכזו טקס חידוש הברית בין העם לאל. הטקס נערך בראש הר גבוה, כסמל למעמד הר סיני, ומנהלים אותו כוהני הקהילה. 

בישראל התקבל המנהג לערוך את טקס הסיגד בטיילת ארמון הנציב, המשקיפה אל מקום המקדש בירושלים, בנוכחות בני העדה ואישי ציבור, ביניהם יו"ר הכנסת. בשנת 2008 התקבל בכנסת חוק הקובע את הסיגד כחג רשמי של מדינת ישראל. 

החוק קובע כי חג הסיגד יצוין על ידי המדינה בכ"ט בחשוון, בעצרת מרכזית שתאורגן על ידי משרד התרבות והספורט ובפעילויות חינוכיות שייוחדו לחג על ידי שר החינוך. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "אימוץ החג על ידי הכנסת ועל ידי מדינת ישראל יאפשר את שימורה של מסורת עתיקת יומין ויתרום לתחושת ההזדהות והמעורבות של בני הקהילה האתיופית בחברה הישראלית".