בכפוף להמלצה של שקד: הממשלה אישרה הקמת שלושה יישובים בדואים בנגב

שרת הפנים התנתה את הקמת היישובים בכך שמרבית התושבים, לפחות 70% מתושבי הפזורה יעזבו את אדמותיהם לטובת מגורים מוסדרים ביישובים שיוקמו, והביצוע יתקיים בתוך שבע שנים. "אופציה אמיתית לעשיית סדר בנגב", רגבים: "סיכוי לצד סיכון"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 03/11/21 11:34 כח בחשון התשפב

בכפוף להמלצה של שקד: הממשלה אישרה הקמת שלושה יישובים בדואים בנגב
אום אל חיראן, ארכיון, צילום: Hadas Parush/Flash90

ממשלת ישראל אישרה הבוקר (ד') בישיבתה השבועית את הצעתה של שרת הפנים איילת שקד, לפיה יוקמו בנגב שלושה יישובים לפזורה הבדואית. על פי ההחלטה, הממשלה תסדיר את חשם זנה באזור נבטים, רחמה שבאזור ירוחם ועבדה באזור שדה בוקר, והם יוקמו על פי מתווה שיקבעו גורמי המקצוע. 

התנאים להקמת היישובים: 

  • 70% מתושבי הפזורה יתחייבו בחתימה שיעזבו את אדמותיהם ויתכנסו באחד משלושת היישובים שיוקמו.
  •  תיחום של היקף היישוב.
  • קביעה כי תנאי להקמת היישוב הוא קביעת מתווה על ידי צוות בראשות יו"ר מטה התכנון הלאומי, בו חברים מנכ"ל משרד רה"מ ומנכ"ל משרד שיכון, במסגרתו יקבעו הוראות שיבטיחו מעבר של לפחות 70 אחוז מהפזורה באופן מינימלי. 
  • במידה ותוך שבע שנים לא תתכנס הפזורה, ההחלטה להקמת היישוב תתבטל.
  • קביעה כי מרכזי השירות לא ישמשו למגורי קבע.

מלשכתה של שרת הפנים נמסר לאחר אישור ההחלטה כי מדובר באפשרות "טובה בהרבה יותר מההחלטה הקודמת עשרות מונים, חשם זנה היום עומד על 13,000 דונם ויכונס ל-2500 דונם.
רחמה היום עומד על 6000 דונם ויכונס ל-1200. זו אופציה אמיתית לכינוס הפזורה ליישובי קבע, עשיית סדר בנגב, והחזרת קרקעות המדינה לידיה". 

בנט בישיבת הממשלה

בנט בישיבת הממשלה צילום: Yoav Dudkevitch/POOL

רגבים: "ההצעה זהה לזו שקידמה הממשלה הקודמת"

בתנועת רגבים, הפועלת לקביעת סדר יום יהודי וציוני למדינת ישראל בהיבטי קרקע וסביבה, אמרו כי למרות לחצים כבדים מצד רע"מ לשנות את נוסח החלטת הממשלה, נוסח הצעת ההחלטה שהתקבלה הינו זהה כמעט לחלוטין להצעה שקידמה הממשלה הקודמת בראשות נתניהו. הנוסח המוסכם גובש בעקבות עבודת מטה של תנועת רגבים מול לשכת השרה שקד במהלך החודשים האחרונים. 

מאיר דויטש מנכ"ל תנועת רגבים, מסר: "הדברים שאמרנו אז, נכונים גם להיום: החלטת הממשלה האמורה הינה סיכוי לצד סיכון. מצד אחד מדובר בהזדמנות לשינוי פני הנגב, החזרת קרקעות לידי מדינת ישראל, והתחלת כינוס הפזורה הבדואית מהשטחים הפתוחים בנגב אל תוך הישובים החוקיים, במקום הרחבה פיקטיבית של הישובים הקיימים עוד ועוד כפי שהיה נהוג בעשור האחרון. החלטת הממשלה החדשה קובעת תנאים לפינוי הפזורה ליישובי הקבע בתקופה קצובה בזמן, ובמידה ותנאים אלו לא יתממשו, הקמת הישובים תבוטל".

עוד הוסיף דויטש כי חובת ההוכחה היא על הממשלה. "עד היום, ממשלות ישראל ידעו לתת את הגזרים אבל נמנעו מאכיפת המקלות. גם תכנית זו בנויה ממקלות וגזרים ועל הממשלה להוכיח כי בכוונתה ליישם את המהלך עד סופו, לרבות פינוי הפזורה והחזרת הקרקעות לידי המדינה, ולא להמשיך במדיניות הפסולה של הרחבת השטחים הניתנים למגזר הבדואי". 

בפורום ההתיישבות הצעירה ביקרו את ההחלטה: "זהו יום עצוב למדינת ישראל. שרים שהתחייבו לייצג את המחנה הלאומי בממשלה, ושאך לפני שנה עמדו בפרץ ומנעו את הסדרת היישובים הבדואים עד שתוסדר ההתיישבות הצעירה, הפקירו היום אלפי משפחות אשר פועלות בשליחות המדינה. ההתיישבות הצעירה לא תשתוק ולא תסלח".