מוזיאון חדש בלטרון ינציח לוחמים יהודים שלחמו בגרמניה הנאצית

ברית הלוחמים החדשה: היהודים שלחמו נגד גרמניה הנאצית מונצחים במוזיאון חדש שמוקם בלטרון, בתמיכת משרד ירושלים ומורשת ועמותת "יד חיים הרצוג" בהשקעה של למעלה מ-40 מיליון שקלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/11/21 16:05 כז בחשון התשפב

מוזיאון חדש בלטרון ינציח לוחמים יהודים שלחמו בגרמניה הנאצית
צילום: מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השניה , מטאפור אינטראקטיב

בימים אלו מוקם בלטרון בסמוך לאתר "יד לשריון" מוזיאון "הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה", ע"ש הנשיא השישי, חיים הרצוג ז"ל. המוזיאון, שאת הקמתו אישרה ממשלת ישראל כבר לפני 20 שנים, נמצא בשלבי סיום הבנייה והוא עתיד להיפתח לקראת חודש מאי הקרוב. המוזיאון גדול מאוד וכולל מספר רב של אגפים שינציחו כמיליון וחצי יהודים שלחמו בצבאות ברית המועצות, ארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות כנגד הנאצים. בהקמת המוזיאון הושקעו למעלה מ-40 מיליון שקלים. 

צילום: מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השניה , מטאפור אינטראקטיב

במרכז המוזיאון יוצג בצורה כרונולוגית סיפור המלחמה, דרך הצבאות וארגוני הלוחמים מתחילת המלחמה בספטמבר 1939 ועד לסיומה בסוף 1945. בין ששת אגפי המוזיאון יוקדש חלק משמעותי לחצי מיליון יהודים שלחמו בצבא האדום של ברית המועצות. אגף ברית המועצות יציג את "מבצע ברברוסה", קרב הפלישה לברית המועצות, את שחרור מחנות ההשמדה ועוד.

צילום: מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השניה , מטאפור אינטראקטיב

כ-200,000 יהודים שלחמו בצבא האדום נפלו בקרבות מול גרמניה הנאצית. חצי מיליון הלוחמים היהודים שלחמו בצבא ארה"ב וסיפורי הגבורה בלחימה מול הנאצים יוצגו באגף ארצות הברית. אגף נוסף מתייחס לפרטיזנים ולוחמי המחתרות, מרדי הגטאות והמחנות. בנוסף יוקמו במוזיאון מרכזי הדרכה ולימוד, מרכז מידע, מרכז מחקר, ארכיב ועוד.

צילום: מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השניה , מטאפור אינטראקטיב

ייחודו של המוזיאון, שנבנה בתמיכת משרד ירושלים ומורשת בראשות השר זאב אלקין ועמותת "יד חיים הרצוג", הוא בדרך התצוגה האינטראקטיבית של המיצגים. חלקים גדולים מהקרבות ההיסטוריים ישוחזרו, ובימים אלו יצאה לדרך הפקת ענק לצילומי השחזורים באוקראינה. השחזורים שמים זרקור על דמויות מוכרות מהעולם היהודי, כמו חיים הרצוג ז"ל, שלחם בצבא הבריטי, תא"ל במיל' יצחק (טולקה) ארד ז"ל, שהיה במחתרת ליטא ופרטיזן, והנווטת פולינה גרמן, שהפציצה מאות יעדים של גרמניה הנאצית ולאחר המלחמה זכתה בעיטור "גיבורת ברית המועצות". הליך בחירת המשתתפים בסרטי השחזור התמקד בבחירת  שחקנים המזכירים במראה את הגיבורים היהודים. 

שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת זאב אלקין: "מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה הוא פרויקט חשוב מאוד בהנצחת השואה והגבורה בישראל ובעולם. המוזיאון מציג את הגבורה ורוח הלחימה היהודית, מנציח מיליון וחצי לוחמים יהודים שלחמו כנגד הצורר הנאצי, והקמתו מהווה אבן דרך משמעותית בשימור וחיזוק המורשת הלאומית וזיכרון הגבורה לצד השואה שחווה העם היהודי. המוזיאון יציג את הקרבות בדרך ויזואלית וחדשנית, שתוכל לקרב ולחבר את הדור הצעיר לסיפור המלחמה. משרד ירושלים ומורשת בראשותי ימשיך לתמוך ולקדם פרויקטים שינציחו וינגישו לכלל הציבור את מורשת עם ישראל".

צילום: מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השניה , מטאפור אינטראקטיב

מנכ"ל עמותת "מוזיאון הלוחם היהודי", תא"ל במיל' צביקה קן תור: "במסגרת ההכנות לפתיחת מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה, עמלו במהלך אוקטובר, צוותים ישראלים ואוקראינים בקייב וסביבותיה, על צילומי שחזורים מתקופת מלחמת העולם השנייה. במהלך הצילומים, לראשונה קמו לתחייה סיפורי הגבורה של לוחמים יהודים שטרם נחשפו לקהל הישראלי. הסיפורים משקפים את רוחב היריעה של ההתנדבות והגבורה היהודית במלחמה ששינתה את פני ההיסטוריה. הסרטים יהוו חלק מתצוגת הקבע במוזיאון".

אורית לרר, בתו של ארד, שלאחר פרישתו היה בין השאר יו"ר הנהלת יד ושם, מספרת כי מוזיאון ההנצחה ללוחם היהודי היה חלום שלמענו פעל אביה במשך שנים, אך לא זכה לראות בהתגשמותו. "המשימה האחרונה שלו לפני שהוא נפטר היתה לעבור על התכנים של המוזיאון, ואני כואבת מאוד את העובדה שהוא לא זכה להגיע לפתיחה", אמרה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן