חוק כפר קאסם נפל צרחות במליאה | פריג': "תשתקי כבר, את סוחרת ברגשות הערבים" | בן גביר מחא כפיים

סערת החוק להנצחת קורבנות הטבח בכפר קאסם: חברי הכנסת מהמשותפת העלו את החוק במליאה והשר עיסאווי פריג' התפוצץ על חברי הכנסת הערבים ופונה למרפאת הכנסת | "אתם סוחרים ברגשות של הערבים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/10/21 13:52 כא בחשון התשפב

צרחות במליאה | פריג': "תשתקי כבר, את סוחרת ברגשות הערבים" | בן גביר מחא כפיים
פריג' זועם במליאה, צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

הקואליציה מובכת: חברי הכנסת של הרשימה המשותפת יזמו הצעת חוק להנצחת זכרם של קורבנות הטבח בכפר קאסם. ההצעה שנועדה להביך ולסבך את חברי הקואליציה הערבים עוררה מהומה חריגה במליאת הכנסת כשהשר פריג' ממר"צ איבד שליטה, צרח על חברי המשותפת ואף ניסה להגיע אליהם פיזית. פריג' פונה למרפאת הכנסת.


(עיסאווי פריג' צורח על חברת הרשימה המשותפת "אתם עושים מהכאב פוליטיקה פנימית").

כשעלה לנאום החל פריג' לצעוק: "כבן כפר קאסם ובן למשפחה שכולה אני מבקש ממך, עזבי ימין ושמאל בואי  נעביר את הנושא לוועדת החינוך. אבל אתם מתעקשים כי אתם רוצים לעשות מהכאב שלנו פוליטיקה פנימית. אני מזהיר אתכם, תשתקי, תשתקי. אני חבר ממשלה, מנסה לקדם, אבל אתם, תשתקי! אתם סוחרים ברגשות של הערבים, אני מזהיר אתכם, שימו את הטבח בצד. אנחנו בממשלה ונקדם את הנושא. בוז לכם, שומעים? בוז. אתם מנצלים את הכאב בשביל כמה קולות. אני נשבע נשבע ואתם לא מתחשבים".

פריג' הורד מהדוכן על ידי הסדרנים וחברי הקואליציה רצו להגיש לו מים, כשהורד הוא ניסה להגיע אל חברי המשותפת שיזמו את החוק וצעק לעברם: "אני אראה לכם עוד לא נגמר". אחרי שפונה, החוק נפל: 12 תמכו, 93 נגד.

בהצעת החוק שהועלתה להצבעה נכתב: "מוצע לקבוע כי ממשלת ישראל תכיר באחריותה לטבח בכפר קאסם שבוצע ביום 29.10.1956, כי ציון יום הטבח יהיה חלק מתכנית הלימודים בבתי הספר וכי אוצר המדינה יתקצב את העמותה להנצחת זכר קורבנות הטבח. הוועדה המוסמכת לדון בהצעת חוק זו הינה ועדת החינוך".