עם עשרות אלפי הסתייגויות: החלק המספרי של תקציב המדינה אושר בוועדה

ועדת הכספים אישרה לפנות בוקר את החלק המספרי בתקציב המדינה שתפח בעשרה מיליארד שקלים בגלל הקורונה. גם התוספות להסכמים הקואליציוניים אושרו בשווי של מאות מיליוני שקלים. בזכות חברי הכנסת סמוטריץ', אזולאי ופינדרוס, תקציב הישיבות לא יתעכב

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 27/10/21 09:03 כא בחשון התשפב

עם עשרות אלפי הסתייגויות: החלק המספרי של תקציב המדינה אושר בוועדה
ועדת הכספים, אמש, צילום: ערוץ הכנסת צילומסך

לאחר עשרות אלפי הסתייגויות שהגישה האופוזיציה, ועדת הכספים בראשות חבר הכנסת אלכס קושניר אישרה לפנות בוקר את החלק המספרי בספר תקציב המדינה לשנים 2021-2022, כאשר היום (ד') צפויה הוועדה להמשיך בדיונים כדי לאשר את החלק המילולי בחוק, לקראת עלייתו להצבעה שניה ושלישית במליאה. 

למעשה מדובר בשני חוקים:

  • תקציב המדינה לשנת 2021, כולל הוצאות הקורונה ותשלום חובות, עומד על  609.1 מיליארד שקלים.
  • תקציב המדינה לשנת 2022 כולל הוצאות הקורונה ותשלום חובות, במסגרת החלק שאושר, עומד על 572.9 מיליארד שקלים. הסכום תפח בעשרה מיליארד שקלים, כיוון שסעיף הרזרבה בתקציב גדל עקב ההתמודדות עם נגיף הקורונה וגל התחלואה האחרון. 

בתוך מסגרות התקציב, אושרו תוספות לכספים הקואליציוניים:

  • לשנת 2021 תוספות בסך-326 מיליון שקלים, 
  • לשנת 2022 תוספות בסך כ-400 מיליון שקלים. 

במסגרת סיכום עם חברי האופוזיציה, ינון אזולאי, בצלאל סמוטריץי, יצחק פינדרוס ואופיר כץ, נקבע כי כספים שתוכננו להיות מועברים לישיבות במסגרת תקנות בשנים 21-22, יכנסו לבסיס התקציב כבר לקריאה שניה ושלישית ולא ידרשו שוב לדיון בוועדת הכספים. כתוצאה מכך יוכלו הישיבות והכוללים לקבל תמיכה מלאה מיד לאחר העברת התקציב בכנסת ולא יאלצו להמתין מספר חודשים להעברת התוספת התקציבית פעם נוספת בוועדה.

בהצעת התקציב שעברה בכנסת בקריאה הראשונה עמד תקציב הישיבות על 804 מיליון שקלים. הקואליציה החליטה להגדיל את התקציב ולהעמידו על 1.17 מיליארד. אולם, התוספת התקציבית הוכנסה על ידי אגף התקציבים ועל פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה לסעיף רזרבה ולא לתקנת הישיבות באופן ישיר. אם המצב היה נשאר כך העברת התוספת לתקנת הישיבות הייתה לוקחת עוד חודשים מספר והייתה מעוכבת עד לקבלת חוות דעת משפטיות ואישור פניה תקציבית נוספת בוועדת הכספים.

חברי האופוזיציה הפעילו פיליבסטר אל תוך הלילה בדרישה שהתוספת תיכנס לתקנת הישיבות לאלתר. במהלך הלילה הגיעו חברי הכנסת סמוטריץ', אזולאי ופינדרוס לסיכום עם משרדי האוצר והמשפטים, היועצת המשפטית של משרד החינוך הוקפצה מביתה והכינה במהלך הלילה את חוות הדעת המשפטית הנדרשת. בהמשך לכך הצביעה ועדת הכספים בעד הרביזיה שהגישה האופוזיציה, תקציב משרד החינוך נפתח לדיון חדש בוועדה והסעיף אושר מחדש כאשר התוספת התקציבית הוכנסה ישירות לתקנת הישיבות.

"תקציב הישיבות הוא הלחם והחלב של עשרות משפחות רבנים ואברכים", מסרו חברי הכנסת סמוטריץ', פינדרוס ואזולאי. "תקציב הישיבות קוצץ על ידי ממשלת השמאל הנוכחית בלמעלה ממאה מליון שקלים במצטבר. לא יעלה על הדעת להוסיף לקיצוץ גם עיכוב בתקציב החלקי שכן אושר. מתחילת השנה קיבלו הישיבות פחות מחמישים אחוז מתקציבן וכתוצאה מכך רבנים לא קיבלו משכורות ואברכים לא קיבלו מלגות. אנו שמחים שהצלחנו למנוע לכל הפחות עיכוב נוסף ולוודא שהתקציב המלא יועבר לישיבות באופן מיידי". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן