הרכבת הקלה: במכון צומת מסבירים לרון חולדאי מה ההבדל בין אנכי לאופקי

הרכבת הקלה בתל אביב צפויה להתחיל את נסיעות המבחן, וראש העיר חולדאי מסביר מדוע היא יכולה לעבוד בשבת, שכן היא "מעלית שבת אופקית". במכון צומ"ת הודפים את הטענה: "הרכבת משאירה את האדם באותו מקום מבחינה גאוגרפית, וזו אחת מהלכת שבת, 'אל ייצא איש ממקומו"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 26/10/21 12:11 כ בחשון התשפב

הרכבת הקלה: במכון צומת מסבירים לרון חולדאי מה ההבדל בין אנכי לאופקי
עבודות הרכבת הקלה בתל אביב, צילום: Moshe Shai/FLASH90

אם הכל ילך כשורה, הרכבת הקלה בתל אביב צפויה להיפתח לקהל הרחב בחודש נובמבר בשנה הבאה. כאשר בימים הקרובים יחלו נסיעות המבחן בבת ים ובעוד שבועיים ביפו. ההרצה תימשך עד לפתיחה הכללית. ראש העיר, רון חולדאי, טוען כי הרכבת צריכה לפעול בכל ימות השבוע. 

בראיון שהעניק הבוקר לעיתון ידיעות אחרונות, הסביר ראש העיר העברית הראשונה כי הרכבת צריכה לפעול גם בשבתות ובמועדי ישראל. "פרויקט של 18 מיליארד שקלים, בוודאי שצריך לאפשר לנוסעיו להשתמש בו בכל ימות השבוע, אין פה שום ספק שזה הכרחי". באשר לבעיה ההלכתית שעשויה להקשות על שומרי השבת להשתמש ברכבת, הוא ממהר להסביר כי יש פתרון. 

רון חולדאי

רון חולדאי צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

לדבריו, הרכבת הקלה צריכה להיחשב כמו "מעלית שבת אופקית, שעוצרת בכל תחנה" ולכן אין בעיה, בפרט לא בחלק התת־קרקעי, שחוצה את רוב גוש דן ותל־אביב.

בשבוע שעבר נערכה נסיעת המבחן הראשונה של הרכבת הקלה, שתי רכבות ביצעו נסיעה מוצלחת בתוואי המלא של הקו האדום, מסלול שאורכו 24 קילומטרים שמתחיל בפתח תקווה ונגמר בבת ים, ועוצר בתחנות תל אביב ובני ברק.

במכון צומ"ת, צוותי מדע ותורה, לא נותרו אדישים להסבר ההלכתי של רון חולדאי ומיהרו לפרסם הסבר מפורט יותר בעניין. בתגובה לדבריו הסביר ראש מכון צומת להלכה וטכנולוגיה, הרב מנחם פרל,  כי "קיים הבדל בין מעלית שבת לרכבת, בין אנכי לאופקי. המעלית משאירה את האדם באותו מקום מבחינה גאוגרפית, וזו אחת מהלכת שבת – 'אל ייצא איש ממקומו'. ברכבת, לעומת זאת, האדם עובר ממקום אחד למקום אחר מבחינה גאוגרפית. כמו כן, קיימות בעיות הלכתיות נוספות כגון תשלום על כרטיס הנסיעה שנאסר מאחר ומדובר באיסור "מקח וממכר", נושא הדפסת הכרטיס, יציאה מתחום שבת ועוד".

הרב מנחם פרל, ראש מכון צומת

הרב מנחם פרל, ראש מכון צומת צילום: מכון צומת

באשר לאפשרות שעלתה על נסיעה באמצעות נהגים שאינם יהודים אמר, "זה לא רלוונטי. גוי של שבת זו לא מילת קסם שאפשר להשתמש בה מתי שרוצים. הדבר נועד למקרי חולי ודברים דומים לכך, ולא לשגרה".

מעבר לכך, הרב פרל מוסיף כי ההתייחסות לנושא הינה רחבה יותר מאיסור הלכתי זה או אחר, "יותר מאשר ישראל שמרו את השבת, השבת שמרה על ישראל. השבת היא הרבה מעבר למלאכות האסורות, וגם אם מצליחים לעקוף אותם ברמה ההלכתית, העיקרון בשבת הוא מנוחה. נסיעה בשבת היא לא מנוחה".