הסוף לחרם האופוזיציה על ועדות הכנסת? בג"ץ דחה את עתירת הח"כים

כמעט שלושה חודשים אחרי שהוגשה העתירה על ידי חברי ש"ס והליכוד, פסקו שופטי בית המשפט העליון ודחו את העתירה בנימוק שלא מדובר בסוגיה שמצדיקה את התערבותם. חבר הכנסת יריב לוין תקף: "עכשיו, כשתמו ההצבעות בוועדת הכספים, הם נזכרו לפסוק"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 25/10/21 15:59 יט בחשון התשפב

הסוף לחרם האופוזיציה על ועדות הכנסת? בג"ץ דחה את עתירת הח"כים
הנשיאה אסתר חיות, דחתה את העתירה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שופטי בית המשפט העליון בראשות הנשיאה אסתר חיות, ניל הנדל והשופט עוזי פוגלמן דחו היום (ב') את עתירתם של שישה חברי כנסת מסיעת הליכוד ומסיעת ש"ס אשר תקפה את החלטת מליאת הכנסת מחודש יולי בנוגע להרכב הוועדות הקבועות של הכנסת.

בעקבות ההכרזה, החליט אריה דרעי בישיבת סיעת ש״ס למנות את חבר הכנסת יעקב מרגי כחבר ועדת שירותי דת יהודיים ואת חבר הכנסת ינון אזולאי כחבר ועדת הכספים.

השופטים בחנו את השינויים שנעשו בהרכב הוועדות מאז הוגשה העתירה במטרה להגדיל את ייצוג האופוזיציה בוועדות ופסקו כי לנוכח הרף הגבוה להתערבות בהחלטות בענייני הכנסת, הקשיים שנותרו ביחס להרכב הוועדות, לא מצדיקים שום התערבות שיפוטית.

בית המשפט מתח ביקורת על הקואליציה שהואילה לאזן את הרכב הוועדות רק לאחר התערבות בית המשפט, אך גם מצא טעם לפגם בהתנהלות חלק מסיעות האופוזיציה שלא העבירו את שמות חברי הכנסת מטעמן לצורך איוש הוועדות, ובכך לא מילאו את חובתן לייצג את האינטרסים שבשמם נבחרו לכנסת.

כמו כן, הודגש כי במקרים החריגים בהם התערב בית משפט בהחלטות הנוגעות לעניינה הפנימיים של הכנסת – ההתערבות נעשתה כדי להבטיח קיום הליכים דמוקרטיים תקינים בכנסת, למשל, כאשר נמנעה מסיעה האפשרות להגיש הצעת אי-אמון או נמנעה מחבר כנסת האפשרות להגיש הצעות חוק וכן מקום שבו סורבה דרישת הרוב בכנסת מיו"ר הכנסת לקיים הצבעה במליאה.

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, חבר הכנסת יריב לוין, שהתנגד להגשת העתירה לבג"ץ תקף את פסיקת השופטים: "שופטי בג"ץ שוב נטלו לעצמם סמכות לדון בעבודת הכנסת, ונתנו בחוסר סמכות פסיקה חסרת ערך. הפעם, הם גם שברו שיא נוסף של חרפה ושל ציניות. כאשר מפלגות השמאל עתרו להחלפת יו"ר הכנסת אדלשטיין, שופטי בג"ץ קבעו שהעניין דחוף ונתנו פסיקה בתוך שבוע מהגשת העתירה. אבל כשזכויות הימין נרמסות - יש להם את כל הזמן שבעולם. במשך כמעט שלושה חודשים הם נמנעו מלתת פסק דין, כדי לאפשר לקואליציית השמאל להעביר את התקציב בוועדות באמצעות רוב מוגדל ואנטי דמוקרטי. עכשיו, כשתמו ההצבעות בוועדת הכספים, בציניות שאין כדוגמתה, הם נזכרו לתת פסק דין, והכשירו את המהלך האנטי דמוקרטי ואת רמיסת כל כללי הייצוג בכנסת". 

יו"ר הכנסת יריב לוין

יריב לוין, נגד בג"ץ. צילום: הדס פרוש/פלאש 90

"עמדתי הייתה ונשארה - לבג"ץ המוטה פוליטית אין ולא יכולה להיות סמכות להתערב בעבודת הכנסת", אמר לוין והבהיר כי, "אמשיך להיאבק לשינוי יסודי במערכת המשפט כדי להפוך אותה להוגנת ולשיוויונית, וכדי להבטיח ששופטים יעסקו בענייני משפט ולא בפוליטיקה".

"תיראו מופתעים", אמרה חברת הכנסת מירי רגב, "בג"צ דחה את העתירה שהגשנו כנגד ההתנהלות הדורסנית והלא דמוקרטית של הקואליציה בוועדות הכנסת. הכי חשוב שבג"צ מקפיד להתנהל בצורה שוויונית עם כולם, את העתירות מהשמאל הוא מכבד ומחבק, את העתירות מימין הוא משתיק שלא נגיד גורס".

מטעם הנהלת הקואליציה, יו״ר הקואליציה חברי הכנסת עידית סילמן ובועז טופורובסקי נמסר בעקבות דחיית העתירה כי, "טוב עשה בית המשפט שנמנע מלהתערב בעבודת הכנסת. אנו מזמינים את האופוזיציה לתפוס את מקומה בוועדות, כפי שרבים מחבריה רוצים".