בית המשפט העליון לכנסת: גוונו את הרכב הוועדות

חברי כנסת מהאופוזיציה עתרו לבג"צ בדרישה לגוון את הרכב הוועדות במשכן. היום קבעו השופטים: הקואליציה נדרשת להציג שינויים בהרכב הוועדות בתוך עשרה ימים

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 26/08/21 17:14 יח באלול התשפא

בית המשפט העליון לכנסת: גוונו את הרכב הוועדות
דיון בבג"ץ. ארכיון , צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

חברי האופוזיציה משתמשים בכל האמצעים העומדים לרשותם כדי לנגח את הממשלה. לפני מספר שבועות עתרו לבית המשפט העליון חברי הכנסת מהליכוד מירי רגב, דוד ביטן, קטי שטרית, פטין מולאף וגם חברי הכנסת מש"ס משה ארבל ומיכאל מלכיאלי. 

בבסיס העתירה עמדה הטענה כי הרכב הוועדות הקיים בכנסת לא שוויוני מספיק, ולא משקף נכונה את יושבי הבית. "הקואליציה שברה את כללי המשחק הדמוקרטיים", נכתב, "הקואליציה, בחוסר תום לב ציני, שוקלת להימלט מאימת הדין באמצעות נדיבות מעושה לשנות את החוק, ובכך להחריף בעיה קיימת, והכל כדי לשמר את העיוות הפרלמנטרי שכבר יצרה לתועלתה, על גבי סיעות האופוזיציה". 

נשיאת העליון אסתר חיות, המשנה לנשיאה ניל הנדל והשופט עוזי פוגלמן קבעו היום (ה') כי על הקואליציה לשנות את הרכב הוועדות, והיא נדרשת להציג את השינויים לבית המשפט בתוך עשרה ימים.  

מליאת הכנסת

מליאת הכנסת צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

על פי העתירה, הפער בין מספר חברי הכנסת של האופוזיציה מול הקואליציה עומד על 2 בלבד, 61 מול 59. אבל וועדות הכנסת לא משקפות בצורה מהימנה את הפער. בוועדות הכספים והחוקה למשל, לקואליציה יש פער גדול לטובתה, עם מספר שלא משקף את מאזן הכוחות בבית הנבחרים. בוועדת הכספים מפלגת הליכוד וגם הרשימה המשותפת קיבלו שני נציגים לכל אחת. 

בית המשפט העליון אכן קבע לטובת האופוזיציה, אבל, לא חייב לעשות זאת בוועדת הכספים, שם האופוזיציה דורשת רוב של חבר כנסת אחד, ואילו הקואליציה דורשת רוב של שני חברי כנסת נוספים לפחות לטובתה, עד לאישור חוק תקציב המדינה. יש לציין כי בליכוד לא הייתה תמימות דעים באשר לעתירה, שמפנה מקום לדעתו של בית המשפט העליון בתוך משכן הכנסת. יריב לוין, יו"ר הסיעה, התנגד למהלך נחרצות. 

עו"ד אילן בומבך, המייצג את חברי הכנסת העותרים, מסר בתגובה להחלטת השופטים: 
ההחלטה התקדימית של בג"ץ מבטאת את חוסר הנוחות שיש בייצוג החסר שניתן לאופוזיציה בוועדות הכנסת. בשל עיוות רצון הבוחר, השופטים הורו למשיבים לפעול מידית לתיקון החלוקה ולהגיש הודעה מעדכנת על כך בתוך 10 ימים. אחרת - השופטים יתנו פסק דין מחייב. מדובר בהחלטה חשובה, שמבטיחה ביקורת אופוזיציונית יעילה, שהיא אחת מאבני היסוד של הדמוקרטיה.