חדש: מכשיר אידוי קנאביס לשומרי שבת

פיתוח חדש ומפתיע במיוחד של מכון צומת, במטרה לסייע לחולים ופצועים רבים שנעזרים באידוי קנאביס רפואי, באמצעות מכשיר שפועל באופן אוטומטי לחלוטין. "המכשיר מאושר לכל חולה הסובל ללא השימוש בקנאביס בשבת", אומר ראש המכון הרב מנחם פרל

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 25/10/21 11:11 יט בחשון התשפב

חדש: מכשיר אידוי קנאביס לשומרי שבת
וופרייזר, התמונה להמחשה בלבד, צילום: shutterstock

האם הלגליזציה הגיעה לשבת? אחרי שהבוקר (ב') פורסמה בידיעות אחרונות פסיקתו של הרב בן ציון קוק, המתירה לחייל המאושפז במצב קשה לעשן קנאביס רפואי בשבת, גם מכון צומת עושים צעד דרמטי ומאשרים מכשיר לאידוי קנאביס להפעלה בשבת.

מכון צומת להלכה וטכנולוגיה אישר פיקוד שבת למכשיר לאידוי קנאביס, המאפשר להשתמש בו על פי הקריטריונים ההלכתיים. במכון אומרים כי ישנם חולים רבים שהפתרון היחיד לייסורים הבלתי פוסקים שלהם הוא עישון קנאביס רפואי. אבל בלי לעשן בשבת את הקנאביס למעשה כל שבת הייתה למעשה הליך של גמילה שבו הגוף נכנס לקריז או שאחרי סעודת שבת אתה נכנס למיטה ומנסה להעביר את השבת בשינה, או שכל השבת אתה כועס, עצבני וגם סובל מכאב.

ישנם היום מכשירים לאידוי שמחמים את החומר הרפואי, ויוצרים אדים שנכנסים לבלון. הבעיה היא שצריך ללחוץ על מספר לחצנים כדי שהמכשיר יעבוד. מכון צומת וידאו במכשיר זה שהמערכת תעבוד באופן אוטומטי לחלוטין עם שעון שבת רגיל. בשימוש במכשיר אידוי הקנאביס, האדם אינו עושה מלאכה בשבת. הוא כלל לא נדרש לגעת בכפתורים השונים במכשיר. כשרוצים, מכניסים את הקנאביס למחסנית, ואז כשהשעון נדלק מתבצע האידוי באופן אוטומטי ללא שום חילול שבת.

ראש מכון צומת הרב מנחם פרל מבהיר כי, "ההיתר ההלכתי נובע מהעובדה שהמכשיר פועל על אוטומציה מלאה, ללא פעולת הדלקה או כיבוי. חשוב לציין שהמכשיר מאושר לכל חולה הזקוק לקנאביס רפואי הסובל ללא השימוש בו בשבת".

המכשיר לאידוי קנאביס שהותר לשימוש בשבת,

המכשיר לאידוי קנאביס שהותר לשימוש בשבת, צילום: מכון צומת

המכשיר נקרא "וופורייזר וולקנו דיגיטלי", ומיוצר על ידי חברת Storz & Bickel. במכון צומת מבהירים כי אישור השימוש במכשיר זה בשבת הוא רק לחומר המוגדר כתרופה כמו קנאביס רפואי, ולאדם שיסבול ללא השימוש בתרופה במהלך השבת.

יש לציין כי האישור לשימוש בשבת תקף רק כשלמכשיר מולבש כיסוי על כל הלחצנים שבו ורק לפעולות אוטומטיות ללא התערבות בהפעלות. כמו כן, הטמפרטורה הרצויה צריכה להיות מכוונת לפני כניסת השבת. במידת האפשר, יש להכניס את כל החומר הנדרש לפני שבת לתוך המחסנית והחומר יספיק לכל ההפעלות בשבת. הוספה או החלפה של החומר למחסנית, צריכה להיעשות בזמן שהמכשיר בהפסקה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן