עד כמה החיסון יעיל לבני נוער? הנתונים נחשפים

מחקר משותף של קופת החולים כללית ואוניברסיטת הרווארד מראה כי החיסון יעיל במיוחד אצל בני הנוער שמתחסנים בשתי מנות ויעילותו מגיעה עד למעלה מ-90% אחוז | "מידע חשוב ומבוסס להורים המתלבטים"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 21/10/21 07:29 טו בחשון התשפב

עד כמה החיסון יעיל לבני נוער? הנתונים נחשפים
בנט במפגש עם בני הנוער שהתחסנו, צילום: Marc Israel Sellem/POOL

מחקר מיוחד של אוניברסיטת הרווארד וקופת החולים הישראלית כללית מעודד במיוחד את בני הנוער שהקפידו להתחסן. המחקר שהתפרסם היום (ה') חושף כי בני הנוער שהתחסנו מוגנים באחוזים גבוהים במיוחד מפני תחלואה קשה והדבקות בנגיף.

המחקר שיצא בכתב העת הרפואי New England Journal of Medicine, מראה כי בני נוער הישראלים, שקיבלוט שתי מנות של חברת פייזר מוגנים בכ-90% מפני הדבקה, ובכ-93% מפני קבלת מחלה קשה ופיתוח תסמינים. המחקר סקר  94,354 מחוסנים בני 18-12.

ראש מערך החדשנות ב"כללית" פרופסור רן בליצר  התייחס לתוצאות המחקר ואמר לאור ההצלחה: "עם פרוץ הגל הרביעי עקב זן דלתא, עלתה השאלה האם החיסון הנהוג בישראל מספק הגנה מספקת גם כנגד הדבקה בזן זה, כפי שהגן מפני זן אלפא לאחר מבצע החיסון בינואר". לדבריו, "מכיוון שמרבית המתבגרים חוסנו לראשונה במהלך גל זה, הערכת יעילות החיסון בהם יכולה לספק תשובה לשאלה".  

בליצר הוסיף ושיגר מסר להורי המתלבטים: "תוצאות המחקר מלמדות באופן חד משמעי כי החיסון יעיל ביותר בהפחתת הדבקה בזן דלתא ובמניעת מחלה תסמינית, שבוע לאחר קבלת שתי מנות. תוצאות המחקר מראות שעוצמת ההגנה של החיסון, כנגד זן דלתא, דומה מאד לזו שנצפתה במבוגרים צעירים כנגד זן אלפא, לפני שישה חודשים". לסיכום אמר פרופ' בליצר כי "מסקנות אלה מספקות מידע חשוב ומבוסס להורים המתלבטים לגבי חיסון ילדיהם המתבגרים".

מנהל ביה"ס לרפואה של הרווארד, פרופ' בן רייס, הוסיף: "מספקות הוכחות מדעיות מבוססות באשר ליעילות החיסון במניעת הדבקה ומחלה קשה גם בקרב בני נוער וגם באשר ליעילות החיסון נגד זן הדלתא, שהוא הזן הדומיננטי כרגע בישראל וברחבי העולם".

אמש קיים ראש הממשלה, נפתלי בנט, קיים התייעצות בעניין זן הדלתא החדש AY4.2 בדיון הציגו גורמי המקצוע בפני ראש הממשלה את המידע שיש בשלב זה בעניין הווריאנט החדש, שמסוגו התגלו עד כה מקרים בודדים בישראל (בעקבות ריצוף גנטי שמבצע משרד הבריאות על דגימות מאומתים מהשבועות האחרונים). 

ראש הממשלה הדגיש, כי יש לעקוב באופן הדוק אחרי ההתפתחויות ולפעול באופן מהיר על מנת לשמור על ההצלחה עד כה בהתמודדות עם הנגיף. 

בתום הדיון הציג בנט מספר הנחיות:

  • התמקדות בכל מקרה של הזן החדש בישראל עם חקירה אפידמיולוגית מוגברת.
  • יצירת קשר עם מדינות בהן הווריאנט קיים לבירור ושיתוף מידע.
  • עדכון מתווה התיירות שיוצג מחר לראש הממשלה בהתאם למידע הקיים בעניין הזן החדש.
  • שיתוף המידע הקיים בישראל עם מדינות נוספות בעולם, בדגש על אירופה.
  • הגדלת יכולת הריצוף הגנטי באופן משמעותי על מנת להגדיל את יכולות איסוף המידע.


(בנט מלווה בני נוער שמתחסנים נגד הנגיף).