איך כותבים כנרת באנגלית? הכנסת קבעה מי יכריע בסוגיה

מליאת הכנסת אישרה את הצעת החוק לפיה האקדמיה ללשון עברית היא הסמכות שתכריע כיצד לאיית שמות מקומות ציבוריים בשפות זרות, "הדבר מקשה מאד כמובן על דוברי שפות זרות, אזרחים ותיירים כאחד, ומעמיס על המשק נטל כלכלי ותדמיתי מביך ומיותר"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 20/10/21 15:48 יד בחשון התשפב

איך כותבים כנרת באנגלית? הכנסת קבעה מי יכריע בסוגיה
אילוסטרציה, צילום: Nati Shohat/Flash90

לצורך מניעת בלבול ושמירה על אחידות, האקדמיה ללשון העברית תהיה המוסד שיקבע את נכונות איות שמותיהם של מקומות ציבוריים, כך אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית היום (ד') את הצעת חוק איות שמות רחובות, דרכים ומקומות ציבוריים של חבר הכנסת איתן גינזבורג.

בחוק, שאושר ברוב של 33 ללא מתנגדים, מציע כי האקדמיה ללשון עברית תהיה המוסד שיכריע את נכונות איות שמותיהם של מקומות ציבוריים, לצורך שמירה על אחידות ותקינות השפה, וכי ינוהל מאגר שמות המקומות הציבוריים שיפורסם גם באינטרנט.  

בדברי ההסבר נכתב: "שמות המקומות והאתרים בישראל עקביים אך ורק בשפה העברית. במקרים רבים איות שמות מקומות ואתרים בשפות זרות משתנה משלט לשלט. כך לדוגמא תייר המבקש לנסוע משדה התעופה נתב"ג לקיסריה יתקל פעם בשם Queysaria, פעם בשם Caesarea, ופעם בשם Ceysariya. תייר המבקש להגיע לכינרת יתקל בשלטים המובילים ל-Sea of Galilay, ולאחר מכן בשלט המוביל ל Yam Kineret. נוסע המבקש לעלות לתחנת הרכבת בתל אביב ייתקל, בין השלטים המובילים ל-"train station" גם בשלט המוביל ל-"rakevet". הדבר מקשה מאד כמובן על דוברי שפות זרות, אזרחים ותיירים כאחד, ומעמיס על המשק נטל כלכלי ותדמיתי מביך ומיותר". 

עוד נכתב כי "התופעה נפוצה בתוך שטחי הרשויות המקומיות גם בהקשר לשמות רחובות. כך אפשר למצוא רחובות בשם Ebn Gabirol ובמקום אחר Ebn Gvirol, או לדוגמה רחוב הרצל יהיה ברשות אחת Hertzel וברשות אחרת Herzel, וכן הלאה. הדבר נכון גם לעניין איות שמות המקומות והאתרים בערבית". 

"הצעת החוק הזו באה פשוט לעשות סדר וליצור מאגר אחיד לשמות ובכך לכבד את השפה העברית הערבית והאנגלית, ונתקדם עוד צעד קטן בדרך להיות מדינה מסודרת", אמר חבר הכנסת גינזבורג. לאחר האישור בטרומית החוק יעבור לוועדת הכנסת. 
 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן