ADHD וגרב נקבה: העדכונים האחרונים של האקדמיה ללשון עברית

חברי המליאה של האקדמיה אישרו להשתמש במילה גרב בנקבה יחד עם השימוש בזכר ונקבע הצירוף הַפְרָעַת קֶשֶׁב וּפְעַלְתָּנוּת יֶתֶר ל-ADHD | בנוסף, נבחרו 6 חברי מליאה חדשים בהם המשורר מירון איזקסון והסופרת אמונה אלון

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/06/21 11:37 יח בתמוז התשפא

ADHD וגרב נקבה: העדכונים האחרונים של האקדמיה ללשון עברית
מעתה אפשר לגרוב גרביים יפות, צילום: pexels (Susanne Jutzeler)

אחרי שנים שבהן האקדמיה ללשון עברית לא הצליחה להכריע, בישיבת המליאה האחרונה שהתקיימה בשבוע שעבר, הוחלט כי המילה גֶּרֶב היא גם זכר וגם נקבה. כמו כן, החליטו חברי המליאה כי המונח  ADHD יקרא בעברית הַפְרָעַת קֶשֶׁב וּפְעַלְתָּנוּת יֶתֶר.

המילה גרב הופיעה לראשונה בדפוס במודעות בעיתונו של אליעזר בן־יהודה "הצבי" עוד בשנת 1884, ואומנם החידוש מיוחס לו. ניקוד המילה כפי שהיא מוכרת לנו היום, גֶּרֶב, מתועד במילון גרזובסקי–ילין משנת תרפ"ז (1927), ושם מינה נקבה. ואולם במילונים אחרים מאז ועד היום – בעקבות בן־יהודה – מין המילה נקבע בזכר, וכך גם במילונים המקצועיים של האקדמיה.

כידוע בפי רוב הדוברים המילים 'גרב' ו'גרביים' משמשות בלשון נקבה (גם ביחיד, שלא כמכנסיים וכדומה), כנראה בהשפעת נעליים ורגליים. בעבר נדונה השאלה בוועדת הדקדוק כמה פעמים, והוועדה נמנעה מלשנות את מה שמקובל במילונים, אך עתה הוחלט שאין סיבה של ממש לאסור את השימוש הרוֹוח במילה גרב גם במין נקבה. המורגלים להשתמש במילה במין זכר יוכלו כמובן להמשיך בדרכם.

בנוסף, ולפי בקשת עמותת 'קווים ומחשבות' ובתמיכת עשרות אנשי מקצוע בכירים הוחלט לקבוע את הצירוף הַפְרָעַת קֶשֶׁב וּפְעַלְתָּנוּת יֶתֶר תמורת המונח ADHD (המונח המלא באנגלית: attention deficit and hyperactivity disorder), כשבעיקר היה חשוב לאנשי המקצוע להוציא מן השימוש השגור את הצירוף "הפרעת קשב וריכוז".

בישיבת המליאה של האקדמיה שהייתה בסוף החודש שעבר, נבחרו חברות וחברים חדשים: המשורר מירון איזקסון ופרופ' אבנר הולצמן שהיו חברים יועצים נבחרו לחברים מלאים. יועצת הלשון הוותיקה רות אלמגור־רמון נבחרה גם היא לחברה מלאה. לחברות יועצות נבחרו הסופרת אמונה אלון ופרופ' זיוה שמיר. פרופ' שמואל בולוצקי מארצות הברית נבחר לחבר כבוד.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן