סעודיה לא שוללת נורמליזציה עם ישראל: מציגה מספר תנאים מקדימים

הממשל האמריקאי דן עם סעודיה על הצטרפותם להסכמי אברהם. הנושא עלה בסוף חודש ספטמבר בפגישה שנערכה בין היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן ליורש העצר הסעודי בן סלמאן | לפני כשנה נתניהו ובן סלמאן דנו בנורמליזציה אך לא הגיעו להבנות

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 20/10/21 13:33 יד בחשון התשפב

סעודיה לא שוללת נורמליזציה עם ישראל: מציגה מספר תנאים מקדימים
בן סלמאן, צילום: shutterstock

הסכמי אברהם בדרך להתרחבות? ב-27 בספטמבר במהלך ביקורו בסעודיה, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן העלה בפגישתו עם יורש העצר הסעודי הנסיך מוחמד בן סלמאן, את נושא הנורמליזציה עם ישראל. כך פורסם היום (ד') באתר "וואלה".

דבר הפגישה פורסם בשלושה מקורות אמריקאיים וערביים. המקורות ציינו כי בשיחה עם סאליבן, בן סלמאן לא שלל את האפשרות לקדם נורמליזציה עם ישראל. עם זאת הדגישו הסעודים, כי מהלך כזה ייארך זמן. הסעודים העבירו ליועץ הלאומי האמריקאי רשימת של צעדים מקדימים למהלך. כמה מהצעדים האלה נוגעים לשיפור במערכת היחסים בין ארצות הברית לבין ערב הסעודית. על פי הפרסום בוואלה, בבית הלבן סירבו להתייחס לפרטים.

נזכיר כי בשנה שעברה ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו קיים טיסה חשאית לעיר ניום שבסעודיה וחזר לאחר חמש שעות. בפגישה המשולשת עם בן סלמאן ושר החוץ האמריקני דאז מייק פומפאו, נתניהו ובן סלמאן לא הצליחו להגיע להסכמות בעניין נורמליזיציה.

(הדיווח על הפגישה של נתניהו ובן סלמאן, "כאן חדשות")

לאחרי פרסום הטיסה החשאית, אישרו גורמים סעודיים לוול סטריט ג'ורנל את קיומה. נכתב כי יורש העצר הסעודי לא התנגד שהפגישה הנדירה תתפרסם, והוסיפו כי לא הושגו הסכמות מהותיות בנוגע לקידום הסכם השלום בין המדינות והיחס לאיראן. 

כבר ב-2009 הנשיא האמריקאי לשעבר ברק אובמה ביקש ממלך ערב הסעודית דאז עבדאללה, לבצע צעדים קטנים לכיוון נורמליזציה עם ישראל. בניסיונו מול הסעודים, קיווה אובמה שהדבר יעודד את נתניהו להתקדם בשיחות עם הפלשתינים. מלך סעודיה דחה את הבקשה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן