סערת המגרסה אלעזר שטרן נכנע: "מסיר מועמדותי לראשות הסוכנות היהודית"

שר המודיעין החליט להסיר את מועמדותו לתפקיד הנחשק, בעקבות הביקורת החריפה שספג לאחר שחשף כי גרס תלונות אנונימיות של הטרדות מיניות. "אני עושה זאת בידיים נקיות ובלב שלם" | המועמדים הנותרים: עומר ינקלביץ ואירנה נבזלין

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 12/10/21 15:41 ו בחשון התשפב

אלעזר שטרן נכנע: "מסיר מועמדותי לראשות הסוכנות היהודית"
אלעזר שטרן, צילום: Miriam Alster/Flash90

שתי יממות חלפו מאז דבריו השנויים במחלוקת, והיום (ג'), בעקבות הסערה שנוצרה, החליט שר המודיעין אלעזר שטרן להסיר את מועמדותו לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית. שטרן אמר ביום ראשון במהלך ראיון ב-103FM: "אנשים שיש להם דברים להגיד על אחרים, צריכים לדבר גלויות. אסור לתת יד לתרבות האנונימיות", בהמשך הוסיף: בתפקידי כראש אכ"א, גרסתי תלונות אנונימיות של הטרדות מיניות. 

עם הסרת מועמדותו, המועמדים המרכזיים שנותרו במרוץ לראשות הסוכנות הם השרה לשעבר עומר ינקלביץ, אשתו של יולי אדלשטיין אירנה נבזלין ודני דנון.

יעקב חגואל, יו"ר הסוכנות הזמני, הגיב לדברים בוועידת הג'רוזלם פוסט: "לאור הנסיבות אני מכבד את החלטתו של השר אלעזר שטרן". עוד הוא אמר: "אני יודע שהוועדה שיש לי הזכות לעמוד בראשה, תבחר את המועמד או המועמדת הטובים ביותר שיעמדו בראש הסוכנות היהודית". 

"תמיד גיליתי אפס סבלנות כלפי הטרדות מיניות"

שטרן כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "בחרתי להתמודד לראשות הנהלת הסוכנות היהודית, כדי לתת ביטוי נוסף לשני עמודי היסוד עליהם חונכתי בבית הורי: האחד הבטחת ה"לעולם לא עוד" והשני לעולם לא לעשות הבדלים בין בני אדם, לא לפי דת, גזע, מין או העדפה מינית. לאור ערכים אלה חינכתי והכשרתי אלפים רבים של קצינות וקצינים, חיילות וחיילים שאני גאה בהם. בכל מקום בו הייתי פעלתי לשוויון, לשמירה על כבוד האדם ולמרחב המאפשר גם תלונות וטיפול מעמיק בהן. תמיד גיליתי אפס סבלנות כלפי הטרדות מיניות ופגיעה בכל בת ובן אדם".

שטרן לא יכול היה שלא להתייחס לביקורת הנוקבת שספג: "עם זאת, באווירה שנוצרה, איני מוצא לנכון להעמיד את עצמי כרגע לבחירה לראשות 'הסוכנות היהודית'. אני עושה זאת בידיים נקיות ובלב שלם ויודע שכל שנותיי, עברי ומעשי מעידים על דרכי".

"אני מתנצל בפני מי שנפגעה או נפגע מהמילים שנאמרו ומן הפרשנות שניתנה להן ומתנצל בפני משפחתי, שעומדת איתן איתי על אף הקושי. אמשיך לפעול ככל יכולתי, בכל מקום בו אהיה, להבטחת עתיד טוב יותר למדינת ישראל ולעם היהודי".

יו"ר נעמת, חגית פאר, ברכה על החלטתו של שטרן: "טוב עשה אלעזר שטרן שהסיר את מועמדותו. המסר הציבורי החד משמעי שחייב לעבור בעקבות הפרשה הוא שאין ולא תהיה גריסת תלונות על הטרדות מיניות, הימים של טאטוא תלונות חלפו מן העולם. חשוב שנשים אמיצות תשמענה זאת בין אם החליטו לספר את סיפוריהן בגלוי או בצורה אנונימית".

שר האוצר יאיר לפיד גיבה אתמול, למעלה מ-24 שעות לאחר ההתבטאות, את השר שטרן. "יש עתיד היא מפלגה שבה יש אפס סובלנות ואפס גיבוי להטרדות מיניות. אנחנו מאמינים שיש להגן על נשים ולאפשר להן להתלונן בכל דרך שימצאו לנכון. אם שטרן היה אומר שהוא גרס תלונות על הטרדה מינית, היינו נפרדים ממנו עוד באותו יום. הוא לא אמר את זה, והוא לא מאמין בזה".