לראשונה בישראל ובעולם: שר התקשורת פועל לריסון הרשתות החברתיות

יועז הנדל פועל בימים אלה להקמת ועדה שתבחן בתוך 90 יום את האפשרות להטיל על פייסבוק ושאר הרשתות החברתיות הגדולות, חובת שקיפות ואחריות משפטית על המתפרסם בהן | הצוות יכלול בין היתר את הסופר מיכה גודמן והפרופסור קרין נהון

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 10/10/21 20:59 ד בחשון התשפב

לראשונה בישראל ובעולם: שר התקשורת פועל לריסון הרשתות החברתיות
צילום: shutterstock, flash 90

מאז פרצו לחיינו הרשתות החברתיות לפני למעלה משני עשורים, נראה שמנהליהן עושים ככל העולה על רוחם כמעט, ולא היו מחויבים בשום צעד שישמור על הצרכנים, ביניהם ילדים רבים. האם לראשונה בעולם יחול שינוי במדיניות החופשית והאם הדבר יקרה פה אצלנו בישראל? 

שר התקשורת יועז הנדל פועל בימים אלה להקמת ועדה בעלת סמכות רחבה מאוד שתבחן בתוך 90 יום את האפשרות להטיל על פייסבוק ושאר הרשתות החברתיות הגדולות חובת שקיפות ואחריות משפטית על המתפרסם בהן, כך פורסם הערב (א') ב"חדשות 12".

הצוות המדובר יכלול בין היתר את הסופר מיכה גודמן, שהוציא ממש לאחרונה ספר על נזקי הרשתות החברתיות (מהפכת הקשב: העידן הדיגיטלי - השבר והתיקון), את החוקרת ישראלית, ומרצה בכירה בתחום הפוליטיקה של המידע ובנושאי חברה וטכנולוגיה פרופסור קרין נהון ואחרים.  

על פי הפרסום, הצוות יוסמך לבדוק האם ניתן לחייב את פייסבוק לנהוג בשקיפות בכל הקשור למדיניות הצנזור והחסימה שלה. במצב הנוכחי החיסמות פועלות ללא כל פרט מזהה - אין דרך לדעת למה, או למי לפנות.

בנוסף, תבדק האפשרות של הטלת אחריות משפטית גם על הפלטפורמה. מדובר בנושא מורכב ונפיץ מאוד: כיום, אם מישהו הוציא דיבה או הסית בעיתון או באתר אינטרנט, ניתן לתבוע גם את העיתון או אתר האינטנט. מנגד, בפלטפורמת הרשתות החברתיות בכללותן לא ניתן לתבוע. הצוות יבדוק גם את האפשרות הזו ומסקנות כאמור, יוגשו תוך שלושה חודשים.