"הבן שלנו יבוא לעולם בעוד שאני שבוי", שבוי מלחמת יום הכיפורים בראיון מהכלא המצרי | תיעוד

טוראי אברהם קליימן, שנשבה בידי המצרים במהלך הקרב על מוצב המזח בסיני תועד בראיון לרדיו המצרי, כאשר הוא מבקש למסור דרישת שלום לאשתו. עשרות שנים אחר כך, ההקלטה התפרסמה. האזינו

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/10/21 09:37 ד בחשון התשפב

"הבן שלנו יבוא לעולם בעוד שאני שבוי", שבוי מלחמת יום הכיפורים בראיון מהכלא המצרי | תיעוד
מלחמת יום הכיפורים, ארכיון, צילום: צילום: דובר צה"ל באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון צה"ל במשרד הביטחון

מלחמת יום הכיפורים שפרצה לפני 48 שנים שוב מופיעה בכותרות. עם ציון יום השנה לאותה תקופה, ארכיוני המדינה פותחים את שעריהם ומפרסמים עדויות ופרוטוקולים, המסייעים לשפוך אור על אותם ימים, לעיתים אף מפרוטוקולים זרים. 

בפרסום של ג'קי חוגי בגלי צה"ל, נשמע קולו של חייל ישראלי בשבי המצרי. השבוי, טוראי אברהם קליימן, היה חייל בגדוד 904 של הנח"ל ונשבה עם 36 חבריו, בתום הקרב הנודע על מוצב "המזח". ההקלטה נשמרה בעשרות השנים האחרונות בארכיון "קול קהיר" בעברית. והמגיש המיתולוגי של התחנה הערבית, אחמד אלחימלי, ראיין את קליימן והציג לו סדרת שאלות בעברית. בתום הראיון סיכם אלחימלי: "זה היה אחד מהשבויים שנפלו בשבי המצרי. נמשיך להגיש עוד קרבנות לתעמולה הציונית ושאיפות הגדלות של דוגלי הכיבושים והסיבוכים בתל אביב".

קליימן, שהיה חייל בודד יליד ברזיל, ישב בשבי חודשיים וחצי, כשאר שבויי מוצב "המזח". זמן קצר לאחר שחרורו נולד בכורו רונן. הוא היום בן 70, תושב אשדוד. בראיון הבוקר עם אפי טריגר, סיפר כי המצרים הובילו אותו לראיון, כשהוא אזוק בשתי ידיו, ומאחר שהתקשה להתבטא אל מול המיקרופון, חבטו בו כדי שידבר. בקרב על מוצב "המזח" בסיני נפלו חמישה חיילי צה"ל ונפצעו 21.