הסוף למטושים? בדיקות קורונה עם רוק בלבד

אוניברסיטת בר-אילן, משרד הבריאות ומשרד הביטחון, פתחו מערכת לבדיקות קורונה המוניות ומהירות המבוססת על דיגום רוק ופענוח תוך 45 דקות בלבד, וכמובן, בלי החדרת מטוש

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 07/10/21 17:19 א בחשון התשפב

הסוף למטושים? בדיקות קורונה עם רוק בלבד
הסוף למטושים?, צילום: Michael Giladi/Flash90

מי מאיתנו לא נאלץ לעשות בדיקת קורונה, כשהמטוש הארוך נכנס לתוך חלל הפה ועמוק בתוך האף, דבר שיוצר ברוב הפעמים תחושה לא נעימה. החיסרון כפול, כי גם פענוח הבדיקה לוקח מספר שעות. כעת, מערכת חדשה שפותחה בישראל יכולה להעניק אבחון תוך 45 דקות, לבדוק כ-450 נדגמים בשעה ואת כל זה היא עושה על ידי מתן רוק באופן עצמאי בלבד.

משרד הבריאות כבר  קיבל לידיו במסגרת הפרויקט שתי מערכות מחברת MagBiosense הממסחרת את הטכנולוגיה ובימים אלו המערכות מוצבות במעבדה המרכזית לנגיפים לטובת פיילוט בדיקות מהירות עם דיגום רוק.       

מדובר בפיתוח ישראלי חדשני שכבר הוכח על וירוסים כמו זיקה, דנגי ואחרים ונבדק על ידי המעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות בתל השומר.

ד'ר דניאלי מציין כי מלבד זיהוי הנגיף, הקבוצה שלו בתמיכת משרד המדע והטכנולוגיה, פיתחה בדיקה סרולוגית מאוד מדוייקת לזיהוי הנוגדנים שהמערכת החיסונית של החולים מייצרת כנגד הוירוס. הבדיקה שנעשית באותו מכשיר הוכחה כמדוייק ורגיש יותר מהבדיקות שנמצאות בשימוש כיום על ידי המעבדה המרכזית לנגיפים. פיתוחים עתידיים של הקבוצה כוללים בדיקות סרטן מבוססות דיגום דם, רוק או שתן להתאמת טיפולים אישיים לחולים. המחקר במעבדה נעשה על ידי הדוקטורנטים מיכאל מרגוליס, שירה רוט ושמואל בורג וכן על ידי מנהלת המעבדה ד"ר שירה אביבי ועוזר המחקר ד"ר מאיר כהן.