שביתת מעונות היום "מעון ליברמן" | המטפלות הפגינו מול משרד האוצר בירושלים

ביום השלישי של המחאה על תנאי שכרן התאספו המטפלות להפגנה בדרישה לשפר את שכרן. "א רצינו להגיע לשביתה, אבל ממשלת ישראל לא נתנה לנו אפשרות אחרת" | הימים יוחזרו להורים במלואם

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 05/10/21 13:07 כט בתשרי התשפב

"מעון ליברמן" | המטפלות הפגינו מול משרד האוצר בירושלים
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

השביתה במעונות היום נכנסת ליומה השלישי: המטפלות הקימו היום (ג') את "מעון ליברמן" מול משרד האוצר בירושלים, זאת במחאה על תנאי השכר של המטפלות. נשות הצוות  קוראות לשר האוצר להתערב באופן בהול במשבר ולשים סוף לשביתה. 

יו״ר ויצו אניטה פרידמן אמרה כי "המטפלות שלנו מרוויחות שכר רעב, אנחנו דורשות משר האוצר לפתור את המשבר באופן מיידי ולתת לנו לחזור למעונות, לילדים האהובים שלנו". יו״ר נעמת חגית פאר הוסיפה כי "שנים רבות שאנחנו נלחמות למען המטפלות שלנו ולמען הקטנטנים. לא רצינו להגיע לשביתה, אבל ממשלת ישראל לא נתנה לנו אפשרות אחרת. למטפלות שלנו מגיע תנאים אנושיים. תודה לאלפי ההורים על התמיכה והגיבוי, ימי השביתה יוחזרו לכם במלואם. ליברמן, אנחנו לא אויבות שלך. תרד אלינו ותשמע ממקור ראשון את זעקת במטפלות. תנו לנו לחזור לתת אהבה לקטנטנים שלנו". 

ליאורה מינקה, יו"ר תנועת אמונה, פנתה לשר האוצר ואמרה בהפגנה: "זה הזמן שלך להיות בעד המטפלות שמחנכות את דור העתיד של ישראל. לא יכול להיות ששלושה ימים אנחנו בשביתה ולא אכפת לפקידי האוצר. המטפלות שלנו קורסות". 

ראשי מעונות היום והמחנכות-מטפלות ערכו אמש פגישה נוספת עם נציגי משרדי האוצר והכלכלה. לא נרשמה עד כה פריצת דרך. ״אנחנו מבקשות מראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן להיפגש  באופן בהול ולשמוע באופן ישיר את עומק המשבר בענף. אל תהיו חתומים  על קריסת גיל הרך בישראל. לצערנו השביתה תימשך גם היום". 

על מנת להסביר את מחאתם בארגון מפרסמים מספר נתונים.

  • במעונות היום מועסקות מעל 16,000 עובדות בפקידי מנהלות, מחנכות-מטפלות, מבשלות ועוד. 
  • מרבית ממדינות ה-OECD ישנו חוק חינוך חינם או מסובסד משמעותי לגילאי לידה ועד גיל 3 בעוד בישראל אף גורם בממשלת ישראל אינו לוקח את הנושא ברצינות ואף גיל הרך נמצא בתחתית סדר העדיפויות של הממשלה. מצב זה  מכניס לסחרור כלכלי, חברתי, תעסוקתי הורים רבים. 
  • על פי נתוני הOECD, ההוצאה הציבורית בישראל על חינוך לגילאי לידה עד 6 עומדת על 0.8% מהתל"ג, כאשר מתוכם ההוצאה על גילאי לידה עד 3 עומדת על 0.2%, כמחצית ממוצע ה-OECD.
  • בישראל רמת ההשקעה הציבורית במסגרות לילדים מתחת לגיל שלוש נמוכה בהשוואה למדינות אחרות וביחס לממוצע ה-OECD ועומדת על כ-2,700 דולר בשנה לעומת כ-12,400 דולר בשנה בOECD.
  • ביחס בין מספר המטפלות  לתינוקות עד גיל שנה  במעונות בישראל עומד על 6:1 (עד גיל שנתיים 1:9 ועד גיל 3 1:11), כלומר, על כל שישה תינוקות ישנה מטפלת אחת. במדינות הOECD היחס עומד על 4:1, כלומר, על כל ארבעה תינוקות ישנה מטפלת אחת. במילים אחרות, ישנו פער של 50% בכח האדם הנדרש בכדי להשוות למדינות המערב.  משרד החינוך העריך בעבר כי על מנת להשוות את היחס האמור נדרשת השקעה נוספת של כ- כ-1.4 מילארד שקל בשנה.

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן