לא רק דיפלומטיה: ארצות הברית לא שוללת חלופות במאבק בגרעין האיראני

לקראת פגישה בין בכירים ישראלים לאמריקאים בנושא הגרעין האיראני, גורמים בבית הלבן אומרים כי מדינתם לא שוללת חלופות אחרות במידה והאפיק הדיפלומטי לא יצלח. עוד יעלה לדיון: הסוגייה הפלשתינית

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 05/10/21 08:03 כט בתשרי התשפב

לא רק דיפלומטיה: ארצות הברית לא שוללת חלופות במאבק בגרעין האיראני
בנט באו"ם, צילום: אבי אוחיון / לע״מ

ישראל וארצות הברית צפויות לקיים היום (ג') בוושינגטון מפגש של הפורום האסטרטגי בנושא איראן. לקראת הפגישה, שתתקיים בין ראש המטה לביטחון לאומי איל חולתא לבין מקבילו האמריקאי, ג'ייק סאליבן, אומרין בכירים בממשל הבית הלבן כי ארצות הברית לא תתעכב על הסכם דיפלומטי במידה ולא יתממש, כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני. 

בתדרוך לכתבים לקראת הפגישה בין השניים, אמר גורם בכיר כי השיחה צפויה לעסוק בעיקר בסוגיית הגרעין האיראני, כמו גם דיון על נושאים אזוריים, כלומר, הסוגייה הפלשתינית. על פי אותו גורם, אמריקה בהחלט מחויבת למאמצים דיפלומטיים בטיפול בנושא הגרעין, אבל, לא שוללת דרכים אחרות במידה וזה לא יצליח. 

בחודש שעבר קיימו שתי המדינות שיחות סודיות באמצעות פגישת וידאו מאובטחת כדי למצוא תוכנית חלופית במידה ואיראן לא תשוב לדיונים על הסכם הגרעין. את האמריקאים יצג היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ואילו מהצד הישראלי היה זה איל חולתא. בפגישה השתתפו גם בכירים במערכת הביטחון ומשרדי החוץ של שתי המדינות. הייתה זו הפעם הראשונה מאז הקמת הממשלה החדשה בה התכנס הפורום האסטרטגי האמריקני-ישראלי לנושא איראן. 

הדברים הללו מגיעים בעקבות הצהרתו של שר החוץ האיראני, חוסיין אמירבדולאהיאן, שטען כי הרפובליקה האיסלאמית צפויה לחזור למשא ומתן על חידוש הסכם הגרעין "בקרוב מאוד". גם ביידן התבטא בנושא בנאומו בעצרת האו"ם בחודש והבטיח כי מדינתו מחויבת למנוע מאיראן נשק גרעיני.  כזכור, במהלך פגישתם של ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן לפני כמה שבועות, אמר הנשיא כי "אני תומך בכל לבי בחידוש המלאי של כיפת ברזל. דיברנו גם על איראן - ועל כך שהיא אף פעם לא תהיה גרעינית". 

(בנט וביידן בהצהרות לתקשורת).