האם מותר לנתח גופה בשבת? ברע"מ מבקשים לפתוח את המכון באבו כביר גם בסופי שבוע

השר מתן כהנא הצביע נגד פתיחת המכון בשבת בוועדת השרים לענייני חקיקה, זאת לאחר ששר הבריאות הורוביץ הורה על פתיחתו לפי בקשת חברי הכנסת של רע"מ. הוועדה החליטה להעלות את ההצעה להצבעה טרומית

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 03/10/21 17:54 כז בתשרי התשפב

האם מותר לנתח גופה בשבת? ברע"מ מבקשים לפתוח את המכון באבו כביר גם בסופי שבוע
המכון לרפואה משפטית באבו כביר, צילום: Ori~ ויקיפדיה

ניתוחי גופות בשבת: ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') לקדם את הצעת החוק של חברי הכנסת מטעם סיעת רע"מ, לפיה המכון לרפואה משפטית באבו כביר יפעל גם בסופי שבוע. האישור לקדם את ההצעה חל רק על הקריאה הטרומית. 

השר לשירותי דת מתן כהנא הצביע נגד ההצעה כיוון שמדובר במהלך שעלול להביא לחילול שבת. עוד מהסיבות להתנגדות: הגורמים המקצועיים לא קיימו עמו דיון מראש. גם שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שטה מכחול לבן לא תמכה, ונמנעה מהצבעה כיוון שלא נערך דיון על ההיבטים המקצועיים. 

השר מתן כהנא

השר מתן כהנא צילום: פלאש 90. יוסי זליגר

ההצבעה היום מגיעה בעקבות הנחייתו של שר הבריאות ניצן הורוביץ, להרחיב את ימי העבודה של המכון כך שיאפשר נתיחות לאחר המוות גם בסופי שבוע ובחגי ישראל. "עוד אחד מהדברים שלא רצו לגעת בו שנים, ויצרו סתם עוד סבל להרבה משפחות בשעתן הקשה ביותר", כתב הורובית בחשבון הטוויטר שלו, "ראינו את זה לאחר האסון הנורא במירון, ובכל פעם שמשפחה מוסלמית לא יכלה לקבור בן משפחה על פי מנהג הדת - כי המכון לרפואה משפטית באבו כביר סגור בשבת. אין לזה שום הצדקה". 

חברי הכנסת מטעם רע"מ פנו לאחרונה כמה פעמים לשר הבריאות בבקשה לאפשר את פתיחת המכון בשבת, זאת לטענתם לאחר שמשפחות מוסלמיות נאלצות להמתין ימים שלמים עד כדי לקבל את הגופות לקבורה. המרכז הלאומי לרפואה משפטית הוא המוסד היחיד בישראל בו מתבצעות נתיחות פורנזיות, אשר משמשות כלי חשוב בפענוח מקרי מוות ובעבודת הפרקליטות. 

המפלגות החרדיות, כצפוי, מתחו ביקורת קשה על המהלך.  יו"ר יהדות התורה, משה גפני, פרסם הבוקר הודעה לפיה הוא "מקווה שהשרים והח"כים הדתיים בקואליציה לא ייתנו לדבר הזה לקרות, ולא יאפשרו לניצן הורביץ לשנות את אופי המדינה היהודית".

ח״כ מאיר פרוש אמר, "מזעזע לראות איך שר בממשלת ישראל מקבל החלטה פוגענית  לחלל ולדרוס את השבת ומועדי ישראל רק כדי לא לפגוע בדת המוסלמית. הלוואי שבאותו ערך יעמוד כבוד השבת וכבוד הנפטר היהודי לנגד עיניו של השר".