"איתמר בן גביר אדם אכפתי ורגיש" | ח"כ שירלי פינטו בראיון

היא מבינה את הביקורת על החבירה לרע"מ אבל לא שוללת מהלך כזה בעתיד, נלחמת למען הנגשת הסביבה לבעלי מוגבלויות ומתנהלת עם מתורגמנית צמודה. עם איזה חבר כנסת היא לא בקשר, ומי הפתיע אותה לטובה? | ראיון חג עם חברת הכנסת שעושה היסטוריה

שמחה ברנס עמיאל ירחי שמחה ברנס ועמיאל ירחי, חדשות כיפה 20/09/21 09:21 יד בתשרי התשפב

"איתמר בן גביר אדם אכפתי ורגיש" | ח"כ שירלי פינטו בראיון
שירלי פינטו, צילום: יח"צ

שירלי פינטו כבר עשתה היסטוריה כאשר הושבעה לחברת הכנסת החירשת הראשונה במשכן. בגיל 32, היא מחזיקה בשיא נוסף - נבחרת הציבור הצעירה ביותר במושב הנוכחי. בראיון חג מיוחד השיבה חבר הכנסת על מספר שאלות, והיו גם כאלה לא נוחות. על צירוף רע"מ לממשלה אמרה: "צעד נכון ואחראי בטווח הארוך, שמצריך גם תמרונים פוליטיים מסוימים".

פינטו נולדה בקריית ים, היא חירשת ובת להורים חירשים. במהלך חייה מעידה פינטו, היא ראתה את חוסר ההנגשה של הרשויות לבעלי מוגבלויות. אחרי לימודי משפטים ושנים של עשייה ציבורית, היא שובצה במקום השמיני של רשימת סיעת ימינה, ונכנסה לכנסת במסגרת החוק הנורבגי

קדנציה ראשונה כחברת כנסת, ועוד כחירשת, איך נראית ההתנהלות היומיומית שלך?

"ההתנהלות שלי לא שונה מכל ח"כ אחר. אני משתתפת בדיוני הוועדות בהן אני חברה: עבודה ורווחה, חינוך, פנים והגנ"ס. לאור הנושאים התקנות והעניינים השוטפים בוועדות, אני מקדמת חקיקה הנוגעת לענייני הנגשה, וכשהכנסת לא בפגרה אני כמובן נמצאת במליאה להצבעות על חוקים. אני מנהלת קשר ישיר עם שרים ורשויות ממשלתיות לקידום מהלכים טקטיים עבור אנשים עם מוגבלויות, שעושים שינוי גדול בשטח, אבל לאו דווקא מצריכים דרך ארוכה של חקיקה. למשל, הנחייה מיניסטריאלית לשימוש במסכות שקופות במערכת הבריאות לטובת חירשים וכבדי שמיעה".

"אני בקשר רציף עם ארגוני חברה אזרחית שבאים כל הזמן עם רעיונות ומציפים צרכים אמיתיים מהשטח בנושא הנגשה, וכמובן שאני עונה להמון פניות ציבור של אנשים והורים לילדים עם מוגבלות שכרגע לפחות, לצערי, מתקשים לממש את זכותם לחיות בכבוד ובשוויון הזדמנויות בישראל". 

הוצנחת לרשימת ימינה, על תקן מאבקך למען אנשים עם מוגבלויות, האם בתקציב המדינה ישנה בשורה מהותית למען אותם האנשים?

"ראשית, אני לא מאמינה במושג הזה, "הצנחה". יש את רשימת ימינה שנבנתה בהרבה תכנון ומחשבה כדי לאגד קבוצה של אנשי ציבור ימניים- ממלכתיים, בעלי רקורד עשיר של עשייה בתחומים מגוונים כדי להציע לאזרחי ישראל נציגי ציבור ראויים שרעבים לעבודה לעשייה.  בפעם האחרונה שבדקתי לא ראיתי איזשהו מתאם גבוה בין המיקום של נבחרי הליכוד בפריימריס לבין טיב התפקיד שהוצע להם בממשלות האחרונות".

פינטו מוסיפה: "הצלחנו באופן תקדימי להקצות 6 מיליון שקלים להנגשה של 10 קווי אוטובוס בינעירוניים ראשיים, יחד עם שר התרבות אנחנו משקיעים 5 מיליון שקלים להנגשת תיאטראות ברחבי הארץ לבעלי לקות שמיעה ועוד כ4.5 מיליון שקלים לפרויקט בנייה והצבה של מתקני ספורט מונגשים לאנשים עם מוגבלויות בגני שעשועים ופארקים ציבוריים. עוד יעד שהצבתי לעצמי בזמן דיוני התקציב הוא למצוא מקור להגדלת שעות תרגום והתמלול לחירשים וכבדי שמיעה והגדלת המודעות לשימוש בכלי החשוב הזה". 

בחודש האחרון מספר בעלי מוגבלויות חוסמים את תנועת הרכבות ומעכבים עשרות אלפי אנשים, את חושבת שזה מוצדק או שהמשטרה צריכה לשים לזה סוף?

"התסכול שלהם מובן ומוצדק. אני מעריכה שבעיניהם זו דרך להשיג תשומת לב ויחס, שהם בהחלט ראויים לקבל. בשורה התחתונה: אני מאמינה שיהיה פתרון שיטיב עם כל הצדדים ובמיוחד לאנשים עם מוגבלויות הנאבקים בנושא זה".

"שפת הסימנים היא שפת האם שלי"

איך העבודה עם ליאת המתורגמנית? אתן צריכות להיות צמודות כל הזמן? 

"התחלנו לעבוד יחד אחרי שסיימתי את הכהונה שלי כמנהלת מועדון ״שמע״ לילדים חירשים וכבדי שמיעה בתל אביב, ליאת סיימה גם שם שירות לאומי. לאחר שהתחלתי לפעול בשטח לקידום אנשים עם מוגבלויות, היא הצטרפה אליי לעשייה במקביל ללימודי התרגום שלה לשפת הסימנים באוניברסיטת בר אילן ומאז אנחנו במסע משותף ומשמעותי. מכיוון שהעבודה כחברת כנסת היא עבודה שמפגישה אותי עם כל סוגי החברה הישראלית, וגם בתוך פעילות הכנסת עצמה, רוב הזמן היא מתרגמת לי, ולמרות האינטנסיביות והשעות הארוכות, אני שמחה שנפלה בחלקי הזכות לעבוד עם מתורגמנית מסורה ומקצועית מאוד, שכיף לעבוד איתה". 

שירלי פינטו במליאה

שירלי פינטו במליאת הכנסת | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בתור קוראת שפתיים, מי הח"כ שאת הכי מתקשה להבין?

"השיחות שלי עם חברי הכנסת, לרוב, מתבצעות על ידי תרגום לשפת הסימנים. אני אמנם קוראת שפתיים אבל לא שולטת בזה במאת האחוזים ועלולה לפספס מילה לא ברורה שיכולה לשבש את ההבנה שלי במשפט שלם. חשוב לי גם שיבינו מה שאני אומרת במלוא האחוזים ובצורה ברורה. מעבר לכך, שפת הסימנים היא שפת האם שלי ולכן תמיד אעדיף תרגום לשפת הסימנים".

אנחנו שומעים על לא מעט חברי כנסת שמצאו חברים חדשים בכנסת, האם אחד מחברי או חברות הכנסת הפכו לחברים קרובים שלך מאז הוקמה הממשלה?  

"אני מנסה, ומאמינה שאני מצליחה, לשמור על יחסים טובים עם כמה חברי וחברות  כנסת שרק אפשר. הבית הזה מייצג את כל אזרחי מדינת ישראל- וכנבחרי ציבור מצופה מאיתנו לעבוד יחד, קואליציה ואופוזיציה, לטובת ורווחת האזרחים כולם. התמונה שמנסים לצייר בכלי התקשורת המרכזיים לא תמיד מדויקת. יש המון שיתופי פעולה שוטפים ולעניינים מסוימים בין כל סיעות הבית. חלקם גלויים יותר וחלקם פחות, אבל זה קיים לחלוטין. למשל, אני מגישה בימים אלו את הצעת החוק הראשונה שלי בנוגע להנגשת מסיבות עיתונאים והצהרות מיוחדות לתקשורת עבור אנשים עם מוגבלויות וכרגע חתומים כמעט 70 ח"כים. לפחות נציג אחד מכל סיעה בכנסת חתום על הצעת החוק הזו". 

האם יש חבר כנסת שאת יכולה לומר עליו שהוא ההיפך ממה שהוא מיוצג בתקשורת?

פינטו מפתיעה: "איתמר בן גביר. בתקשורת הוא מוצג כאדם קיצוני ואטום, ואין ספק שהוא גם תורם לזה עם ההצגות למצלמה, אבל בן גביר באמת מתגלה כאדם אכפתי ורגיש שאכפת לו מאוד מהשכבות החלשות יותר של החברה הישראלית ונרתם לכל משימה כזאת, יצא לנו לדבר כמה וכמה פעמים על קידום אנשים עם מוגבלות והוא לחלוטין מגוייס".

בן גביר | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"כאישה ימנית לא פשוט הסיפור הזה של החבירה לרע"מ"

את חושבת שהציבור הימני קצת הגזים בתגובה שלו על החבירה שלכם למפלגת רע"מ?

"זה לא עניין של הגזמה או לא. המקור של התגובות ברור ומובן. אין איש ימין בישראל שצוהל על המהלך הזה, אבל הפוליטיקה בכלל, ושיטת המשטר הפרלמנטרי בפרט כופים את אומנות האפשר, ולאו דווקא את הרצוי המושלם".

מה את חושבת על החבירה לסיעת רע"מ? 

"אני מבינה את הביקורת, גם לי כאישה ימנית לא פשוט הסיפור הזה של החבירה לרע"מ, אבל זה היה צעד הכרחי כדי שתהיה בישראל ממשלה מתפקדת, אחרי למעלה משנתיים של שיתוק וסחרור פוליטי ועוד בזמן מגיפה. בראיה לאומית ומערכתית, טובת ישראל דרשה ממשלה מתפקדת, צעד נכון ואחראי בטווח הארוך, שמצריך גם תמרונים פוליטיים מסוימים. חשוב להזכיר שלליכוד לא הייתה שום בעיה להקים ממשלה עם רע"מ וגם בתמיכה מבחוץ. אז את זעקות הגוועלד כדאי להשאיר לדברים אחרים".

בנט ועבאס

בנט ועבאס | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

יש לך שיח עם חברי סיעת רע"מ?

"כמו שאמרתי, יש לי שיח עם כולם. כמעט כמו כל סיעה בכנסת. סיעת רע"מ איננה הומוגנית לחלוטין. קחו למשל את מנסור עבאס שבמבצע "שומר חומות" הגיע מיד בבוקר לאזור בתי כנסת שנשרפו בלוד וגינה את המעשה. זה צעד מאוד אמיץ ולא מובן מאליו מצדו ומצד הציבור שהוא מייצג. אני מאמינה שיש חלקים נרחבים בציבור הערבי-ישראלי שרק מחפשים להשתלב ולחיות את חייהם בשקט ובשגשוג וטרם נמצאו נציגי הציבור שאומרים זאת בריש גלי. אני מקווה שמנסור עבאס הוא הסנונית הראשונה למגמה הזו".

האם לדעתך רע"מ צריכה להיות חלק גם מקואליציות אחרות שיקומו בעתיד?

"תחזרו אליי בעתיד ונבין מה הסטטוס הקיים ואילו שיקולים עלינו לקחת".

את בקשר עם עמיחי שיקלי?  

"לא".

מתי לאחרונה שוחחת עם ראש הממשלה? 

"לפני ימים ספורים".

על מה דיברתם?

"ראש הממשלה נוהג לערוך בשוטף פגישות עבודה עם חברי הסיעה, גם באופן סיעתי וגם פרטני, שם הוא גם מבקש להתעדכן בעשייה שלנו וכמובן משתף בהתפתחויות שונות ומציג תוכניות לעתיד הקרוב והרחוק", השיבה פינטו אך לא פירטה.

פינטו ובנט

פינטו ובנט | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יש מפלגה שהיית רוצה שתצטרף לממשלה?  

הייתי רוצה לראות את הליכוד מצטרפת לממשלה. בסוף, היא מהווה את המפלגה הגדולה ביותר מבחינת מנדטים. תפיסות העולם שלנו חופפות ברוב מוחלט של הפעמים, אז מדוע לא? הרי כמו שאמרתי, רע"מ היא לא באמת 'בעיה' עבור הליכוד, אז הם בהחלט יכולים להצטרף וליצור ממשלה רחבה המייצגת את רוב העם. 

(נאום הבכורה בכנסת)