סקר חדש: כמה מהילדים שחלו בקורונה סבלו מתסמינים לאחר שהחלימו?

סקר טלפוני של משרד הבריאות שנערך בחודשים מאי-יוני, בקרב 13,834 הורים לילדים בגיל 3-18 שנים שהחלימו מקורונה, מלמד: 11% מהילדים שהחלימו סבלו מתסמינים ארוכי טווח | ממצא נוסף: ככל שגיל הילד עולה גם הסיכוי לפתח השפעה ארוכת טווח עולה

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/09/21 21:45 ז בתשרי התשפב

סקר חדש: כמה מהילדים שחלו בקורונה סבלו מתסמינים לאחר שהחלימו?
צילום: Michael Giladi/Flash90

סקר שבוצע על ידי משרד הבריאות בחן את המצאות תסמינים ארוכי טווח בקרב ילדים שהחלימו מנגיף הקורונה בישראל, במטרה לאפיין את שכיחותם ואת משכם לאחר ההחלמה מהמחלה. לשם כך, בוצע סקר טלפוני בין התאריכים 31.05.2021-13.06.2021 בקרב 13,834 הורים לילדים בגיל 3-18 שנים שהחלימו מווירוס הקורונה.

בסקר נאספו נתוני רקע, מידע בנוגע לתקופה בה חלו בקורונה ומידע בנוגע לתקופה לאחר ההחלמה מהמחלה, תסמינים. אלו הם הממצאים העיקריים בסקר:

  • התסמינים המתמשכים (Long COVID) קיימים בקרב הילדים החולים במדינת ישראל. 11.2% מהילדים חוו תסמינים כלשהם לאחר ההחלמה, ו-1.8%-4.6% מהם בתלות בגילם נותרו עם תסמינים בחלוף 6 חודשים מהמחלה האקוטית נכון לעת ביצוע הסקר. 
  • נמצא קשר בין גיל הילד והסיכוי לחוות תסמינים ארוכי טווח. ככל שגיל הילד עולה גם הסיכוי לתסמונת עולה. בקרב ילדים בגילאים 3-6 שנים נמצאו תסמינים ארוכי טווח ב- 1.8% מהם, לעומת 4.6% בקרב בני 12 עד 18 שנים. 
  • נמצא מתאם בין מחלה תסמינית לבין הסיכוי לחוות תסמינים ארוכי טווח לאחר מכן. בקרב בני נוער בגילאי  12-18 שנים שחלו עם תסמינים, ל– 5.6% היה Long COVID ולעומת 3.5% בקרב אלו שלא חוו תסמינים כשאומתו כחיוביים לנגיף. תמונה דומה ניתן לראות גם בקרב קבוצות הגיל האחרות. 

לסיכום ניתן להגיד כי בהתאם לממצאים המצטברים בעולם, ניכר שיש לנגיף הקורונה השפעות ארוכות טווח לא רק על אוכלוסיית המבוגרים אלא גם בקרב ילדים. השיעור של התחלואה ארוכת הטווח המדווח, משמעותו, שישנם בישראל אלפי ילדים עם תסמינים ארוכי טווח. 

שיעור ההיענות להשתתפות בסקר עמד של 94%, ומכל תתי קבוצות האוכלוסייה (גיל, מגדר, שיוך אתני ומשך הזמן שעבר מאז ההחלמה), נעשתה דגימה אקראית. לא נכללה קבוצת ביקרת ולכן לא ניתן לבטל השפעות נוספות.

(מה חשוב לדעת על חיסון קורונה למתבגרים? מומחי מכבי מסבירים)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן