הסכמה משותפת: הכרמים של משק אחיה יועתקו אחרי השמיטה

בעקבות מאבק ציבורי של שדולת ארץ ישראל בכנסת הכרמים של משק אחיה, עליהם פסק בג"צ כי יש לעקור 170 דונמים בשל תביעת הפלשתינים, למרות שלא הצליחו להוכיח בעלות על הקרקע. הושגה דחייה עד לאחר שנת השמיטה

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 13/09/21 11:26 ז בתשרי התשפב

הסכמה משותפת: הכרמים של משק אחיה יועתקו אחרי השמיטה
משק אחיה, צילום: משק אחיה

לאחר שהמטעים של משק אחיה היו בסכנת עקירה בשל עתירות הפלשתינים, הושגה היום (ב') פשרה במסגרת הסכם משותף בין משרד הביטחון ומטעי עמק שילה. בעקבות מאבק ציבורי שהובילה שדולת ארץ ישראל בכנסת, עולה כי במסגרת ההסכם הכרמים יועתקו בהסכמה לאחר שנת השמיטה, זאת בכפוף לאישור בג"צ. 

כזכור, בג"צ פסק בעבר כי יש לעקור 170 דונם של מטעים בשל צו שימוש מפריע אותו הוציא המנהל האזרחי לפני יותר מעשור. עם זאת, נשאר פתח להגעה למתווה מוסכם שיאפשר דחיית העקירה והעתקת המטעים בצורה מוסדרת. זאת גם בהתחשב בעובדה שהתובעים הפלשתינים לא הצליחו להוכיח בעלות על הקרקע.

המטעים, אשר נקנו על ידי משק אחיה בשנת 2006, זכו לפסיקת בג"צ אשר קבע כי יש לעקור 170 דונם מטעים בשל צו שימוש מפריע אותו הוציא המנהל האזרחי. על פי אותו עיקרון, במקרה של תלונה מצד פלשתיני על פלישה, יש לפנות את החקלאי היהודי מהשטח באופן חד צדדי. מדובר בצו שזכה לביקורת רבה גם ע"י דוח השופט אדמונד לוי ובשנים האחרונות הופסק השימוש בו.

בשבועות האחרונים התקיים מאבק ציבורי אותו הובילו ראשי שדולת ארץ ישראל חברי הכנסת יואב קיש וח״כ אורית סטרוק בדרישה להגיע למתווה מוסכם אשר ימנע את העקירה והרס המטעים. ע״פ הסיכום שכפוף לאישור בג״צ יקבלו מטעי עמק שילה הקצאה לקרקע חלופית כאשר באחריות משק אחיה ובעלי המטעים הנוספים לשנטע ולהעביר את העצים לקרקע החלופית עד עוד 16 חודשים.

ראשי שדולת ארץ ישראל ח״כ יואב קיש וח״כ אורית סטרוק בירכו ואמרו: ״לאורך שנים מקובל, שבמקרה של עקירת ישוב או שטח חקלאי בשל הליך משפטי - המדינה פועלת להעתקת הבתים או המטעים למיקום חליפי ואנו שמחים שלא נעשתה חריגה מעקרון חשוב זה״.