מתסיסים לקראת העקירה | האם משק אחיה קורא לנערי גבעות לבוא ולהגן על המטעים?

לאחר החלטת המנהל האזרחי לעקור למשק אחיה 170 דונם עצי זית , יוצאים במשק בקריאה לראשי המחנה הלאומי בממשלה שיעצרו את ההחלטה לעקור את מטעי משק אחיה, בד בד קראו לציבור לבוא ולהגן על המטעים

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/08/21 12:52 ח באלול התשפא

לקראת העקירה | האם משק אחיה קורא לנערי גבעות לבוא ולהגן על המטעים?
למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90, הדס פרוש

משק אחיה ומתיישבי וחקלאי עמק שילה יוצאים למאבק במטרה למנוע עקירת 170 דונם ממטעי משק אחיה וחקלאי האזור, ומתכוונים לגייס את הציבור שיבוא ו"יגן על המטעים".  כזכור, מדובר במטעים שנקנו ע״י משק אחיה בשנת 2006 אך בשל עתירות פלסטינים החליט המינהל אזרחי להוציא צו פינוי הקרוי ׳צו שימוש מפריע׳ לפיו במקרה של תלונה מצד פלסטיני על פלישה יש לפנות את החקלאי היהודי מהשטח באופן חד־צדדי. מדובר בצו שזכה לביקורת רבה גם ע״י דו״ח השופט אדמונד לוי ובשנים האחרונות הופסק השימוש בו.

בעקבות פסיקת בגץ  שהחליט לאשר את מימוש ׳צו שימוש מפריע׳ למרות שהתובעים לא הצליחו להוכיח בעלות על הקרקע צפויים להיעקר עשרות דונמים של מטעים וכרמים בעמק שילה המהווים כ 40% מהפעילות החקלאית של ׳משק אחיה׳.

עם זאת ולמרות שגם בג״צ קבע כי העותרים הפלסטינים לא הצליחו להוכיח בעלות על הקרקע נעתרו השופטים בחודש מאי האחרון לדרישת הפרקליטות לאשר את השימוש בצו במיוחד לאור ביטול חוק ההסדרה ופסקו על עקירת המטעים והכרמים ב 01.10.2021

בחודשים האחרונים נעשו מאמצים להגיע לפשרה מוסכמת על דחיית הפינוי, איתור קרקע חלופית והעתקת המטעים אליה לאחר שנת השמיטה. עם זאת בימים האחרונים נודע למתיישבים, לחקלאים ולמשק אחיה כי המינהל האזרחי נערך בדיסקרטיות לעקור במחטף 170 דונם של ׳משק אחיה׳ כבר בשבוע הבא. וזאת למרות שלא מוצה המו״מ בין הצדדים ובעיצומה של עונת הבציר.

כעת יוצאים המתיישבים, החקלאים ומשק אחיה למאבק ציבורי וקוראים לציבור הרחב להגיע ולהגן על המטעים לצד דרישה ברורה מראש הממשלה נפתלי בנט ומהשרים המזוהים עם המחנה הלאומי בממשלה בהם איילת שקד שמנכ''ל משרדה שימש כמנכ'' ל משק אחיה בעבר, זאב אלקין, גדעון סער ועודד פורר לעצור את העקירה ולבטל את הדרישה לשימוש בצו שימוש מפריע. 

צילום: משק אחיה

בהתחשב בעובדה שמדובר בחופש הגדול, לא מן הנמנע שהקריאה של המתיישבים לעזרה בהגנה על המטעים מפני העקירה, תגרום לכאורה דווקא לנוער הגבעות להצטרף למאבק אשר בעיניהם נראה כצודק מאין כמוהו. כזכור לפני כחודשיים ויתרה הממשלה על פינוי המאחז אביתר בתמורה לבחינת האדמות והאפשרות להקים יישוב באזור, מדובר בהישג משמעותי להתיישבות ונראה כי בנוער הגבעות ינסו לשחזר הישג דומה או לחלופין לפרוק את התסכול מההחלטה. 

דוד זיצר מנכ״ל משק אחיה אמר : ״אנו נמצאים במציאות בלתי נתפסת לפיה למרות שהעותרים לא הוכיחו בעלות על הקרקע עומדים לעקור כמחצית מהמשק החקלאי שלנו בגלל צו דרקוני שהמציאו משפטני המינהל האזרחי ושכולם מודים היום שהוא בלתי מוסרי בעליל. הניסיון הנואל של המינהל לעקור את המשק בהפתעה בעיצומה של תקופת הבציר ובעת שהם דנים עימנו על מתווה פשרה ע״מ לצמצם את הפגיעה במשק הינה לא פחות מחרפה לאומית. אני קורא לראש הממשלה ולכל שרי המחנה הלאומי בממשלה להוכיח סוף סוף שהם באמת ימין ולעצור את העקירה. אני קורא גם לציבור הרחב להגיע ולהגן בגופו על המטעים ועל החקלאות ביהודה ושומרון. היכן שתעבור המחרשה שם יעבור הגבול״.