כביש חדש - פקקים ישנים: נפתחה המנהרה החדשה בכניסה הדרומית לירושלים

נתיבי התחבורה החדשים בכניסה הדרומית לירושלים המובילים לגוש עציון וחברון נפתחו לתנועה, אך שינוי ברמת העומס בכביש מספר 60 לא צפוי בקרוב, שכן הנתיבים הישנים נסגרו לתנועה לצורך המשך עבודות פרויקט הכפלת המנהרות

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/09/21 11:24 כח באלול התשפא

כביש חדש - פקקים ישנים: נפתחה המנהרה החדשה בכניסה הדרומית לירושלים
כביש המנהרות, צילום: שיכון ובינוי SkyVideo

הבוקר (א') נפתחו לתנועה נתיבי התחבורה החדשים בכניסה הדרומית לירושלים, בכביש מספר 60 המוביל לגוש עציון וחברון, "כביש המנהרות". ההשקעה הכספית בכלל הפרויקט עומדת על כמיליארד שקלים והעבודות בו צפויות להסתיים במהלך שנת 2025. הפרויקט מנוהל ומבוצע על ידי חברת מוריה. 
 
למרות אבן הדרך המשמעותית שנרשמה הבוקר בפרויקט הכפלת כביש המנהרות עם פתיחתן לתנועה של נתיבי התחבורה במנהרה הצפונית ובגשר החדשים - תושבי גוש עציון והסביבה ימישכו בנסיעה איטית שכן בפועל הנסיעה ממשיכה על נתיב אחד לכל כיוון. החל מהיום, תעבור התנועה בכביש המנהרות דרך המנהרה הצפונית החדשה שאורכה כ-300 מטרים, וכן דרך הגשר שנבנה מעל נחל גילה, בגובה של כ-60 מטרים ובאורך של כ-360 מטרים. 

הסטת התנועה לנתיבי התחבורה החדשים תאפשר, לאחר שנים ארוכות, את ביצוען של עבודות השיקום והשדרוג במנהרה הצפונית הקיימת. פרויקט הכפלת המנהרות, כביש 60, בהובלתם של עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, ובניהולה ובביצועה של חברת מוריה, מהווה את שער הכניסה הדרומי החדש של העיר ירושלים ואת עורק התחבורה הראשי המחבר את ירושלים לגוש עציון, ביתר וליישובי הסביבה.

כביש המנהרות

כביש המנהרותצילום: שיכון ובינוי SkyVideo

הפרויקט באורך של כ-12 ק"מ, מחבר בין צומת הרוזמרין שבשכונת גילה בירושלים ליישוב אלעזר, וכן כולל בין היתר את הקמתן של שתי מנהרות חדשות לצד המנהרות הקיימות, הוספת שני נתיבי תנועה לכל כיוון וכן את הקמתו של נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) ייחודי המתחלף בהתאם לשעות העומס. בשעות הבוקר ייפתח לנסיעה מכיוון גוש עציון לירושלים ובשעות אחר הצהריים ישתנה לכיוון הנגדי. 

העבודות בפרויקט כוללות גם את שיקום המנהרות הקיימות וכן את שדרוג המערכות במנהרות הקיימות והחדשות (כדוגמת אוורור, תאורה, מים, גילוי אש ותקשורת) למערכות טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות. 
 
פרויקט הכפלת כביש המנהרות יביא בעתיד להקלה משמעותית בפקקים באזור ויאפשר זרימה קלה נוחה ובטוחה של התנועה בכביש. כמו כן, הכביש יגדיל את הנגישות לירושלים וממנה מכיוון דרום ויעניק עדיפות לתחבורה הציבורית. 

העומס בכביש המנהרות ממשיך

העומס בכביש המנהרות ממשיךצילום: שיכון ובינוי SkyVideo

מעיריית ירושלים נמסר כי הפרויקט מהווה נדבך מרכזי נוסף במהפכת התשתיות התחבורתיות המואצת העוברת על ירושלים, ובכלל זה בשלוש הכניסות המרכזיות לעיר, עם השלמת הכניסה הראשית של ירושלים דרך כביש 1 וקידום פרויקט המנהרות בגבעה הצרפתית בכניסה הצפון מזרחית של העיר.  
 
ראש העיר ירושלים, משה ליאון אמר הבוקר: "השבוע חנכנו את מחלף סחרוב החדש, המשכנו בהצבת המסילות ברכבת הקלה, והיום, נפתח לתנועה הנתיב המשמעותי בפרויקט כביש 60. וזוהי רק ההתחלה. פרויקטים תשתיתיים מתקדמים, הולכים ומסתיימים לשרות התושבים, התשתיות המודרניות עומדות לרשותכם, וזוהי בהחלט הולכת להיות שנה טובה".