התפרצות הקורונה על אף השיא במספר המאומתים, הקלות בבידוד למחוסנים

הבוקר נרשמה ירידה במספר החולים הקשים | זרקא: "סגר לא יפתור לנו את הבעיות" | ועדת העבודה והרווחה אישרה הקלות למחוסנים בפעם השלישית: בידוד של 24 שעות בלבד לחוזרים מחו"ל , באומן כבר נרשמו הדבקות

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/09/21 10:13 כה באלול התשפא

על אף השיא במספר המאומתים, הקלות בבידוד למחוסנים
צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

יום לאחר פתיחת שנת הלימודים נשבר שיא חדש במספר החולים החדשים של נגיף הקורונה. משרד הבריאות מפרסם הבוקר (ה') את נתוני התחלואה המעודכנים. אתמול התגלו 11,187 מאומתים חדשים מתוך 142,636 בדיקות שנערכו לגילו הנגיף.מספר החולים הקשים עומד על 666, מתוכם 149 מונשמים. 7,090 בני אדם נפטרו במצטבר מפרוץ המגפה.

פרוייקטור הקורונה, פרופסור סלמן זרקא, התראיין הבוקר לאולפן ynet והסביר כי יש לראות את התמונה המלאה ביחס לנתוני התחלואה. שיעור החיוביים עולה בימים האחרונים הודות לבדיקות המסיביות שנערכות לתלמידי בית הספר במסגרת מתווה החזרה ללימודים, "אנחנו צפויים ביומיים הקרובים לראות קפיצה בחיוביים. מי שיצא חיובי יצטרך לעשות PCR, זה יקפיץ לנו את כמות החיוביים, אבל זה לא אומר שהמגפה נמצאת כאן. אנחנו עוקבים במה שיקרה בעוד 14-10 ימים סביב פתיחת שנת הלימודים ושם הנתונים של החיוביים כנראה ישקפו את העלייה בתחלואה כחלק מפתיחת שנת הלימודים זה סיכון ברור, סיכון שנלקח. משרד החינוך עשה בהקשר הזה עבודה גדולה ומגיע שאפו גדול להורים על שיתוף הפעולה". 

ד"ר סלמן זרקא

פרופסור סלמן זרקא צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

בעוד פחות משבוע יחול ראש השנה שיפתח את חגי תשרי, העלולים לגרום לעלייה בתחלואה בעקבות התקהלויות משפחתיות. באשר לכך אמר פרופסור זרקא כי "אנחנו רוצים לחיות, רוצים לבוא לבית הספר, רוצים לחגוג ורוצים לנהל אורח חיים מותאם לימי הקורונה, יש כאן ניהול סיכונים".

עוד הוסיף כי, "אנחנו לא רוצים סגר, הסגר לא יפתור לנו את הבעיות. אנחנו רוצים למצוא את האיזון בין כל הדברים ולכן כל הפעולות שנעשות גם לפתיחת שנת הלימודים וגם מבצע החיסונים הגדול הוא חלק מהפתרון. בנוגע לנסיעות ונחיתות בנתב"ג, זו החלטה מקצועית. אחרי שאנשים קיבלו מנה שלישית ורמת הנוגדנים עלתה והגנו על עצמם, זה לגמרי לגיטימי שאם הם חוזרים ממדינות כתומות לא נסגור אותם שלא לצורך. אנחנו מקבלים החלטות שמבוססות על סוגיות מקצועיות".

ישנן כבר הדבקות בקורונה מקרב הנוסעים לאומן, והלילה בוצע משם פינוי בהיטס של חולה קשה. 7,000 איש כבר יצאו לאירוע בו צפויים להשתתף 20 אלף איש, כך עדכן נציג משרד הבריאות בדיון שהתקיים בכנסת. 

בתוך כך, ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ אפרת רייטן מרום אישרה את צו בריאות העם הקובע הקלות למחוסנים ומחלימים בחובת הבידוד לשבים מחו"ל. על פי הצו שיכנס לתוקף מחר (3.9), בעת שובם ממדינה שאינה מוגדרת אדומה (כלומר איסור יציאה), הנכללים בקבוצות הבאות לא ידרשו לבידוד מלא, אלא לבידוד של 24 שעות או עד קבלת תוצאה שלילית של הבדיקה שבוצעה בנמל התעופה. 

1.    מחוסנים בחיסון שלישי. 
2.    מחוסנים בחיסון שני עד לטווח של חצי שנה מיום קבלת המנה השנייה.
3.    מחלימים, עד חצי שנה מיום קבלת תעודת ההחלמה- על פי מועד בדיקת PCR חיובית.
4.    מחלימים שקיבלו לאחר החלמתם מנת חיסון.

יו"ר הוועדה ח"כ רייטן מרום בירכה על ההקלות ואמרה: "בעת אישור הצו הקודם ביקשנו להביא בחשבון את השינויים האחרונים במפת המוגנות ולשקול הקלות בחובת הבידוד למוגנים על פי נתונים ומידע אפידימיולוגי עדכני. אנחנו מברכים על הצו הנוכחי ומבקשים לשמוע את הנתונים והשיקולים שהביאו לחתימתו". 

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

בדיון הובהר שהגדרת 'מחלים' יכולה להינתן על פי תוצאות בדיקת PCR חיובית בזמן המחלה או על פי ממצאי בדיקה סרולוגית המראים על מחלה בעבר. 

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות אמרה בדיון: "כשהתחיל הגל הרביעי ראינו תחלואה רבה בקרב מחוסנים ששבים מחו"ל. האסטרטגיה בהתחלה הייתה לפעול לפי מידת הסיכון במדינות מסוימות, אבל בשלב מסוים הבנו שאנחנו חייבים להכניס לבידוד את החוזרים כמעט מכל העולם, כולל מחוסנים. הנתונים מהשבועות האחרונים מראים ש- 91% מהמחוסנים שחזרו חולים היו למעלה מחמישה חודשים אחרי החיסון השני. הסיכון של מחוסנים 'טריים' בחיסון שני או מחוסנים בחיסון שלישי לחלות נמוך מאוד. 
החשש מווריאנטים חדשים עדיין תקף ויש לנו אחריות להכניס מדינות שבהן קיימים וריאנטים כאלה לרשימת המדינות האדומות, אבל אנחנו שמים את זה בצד כרגע".

עוד הבהירה אלרעי פרייס כי כלל ההגדרות של 'מוגנים' עתידות להשתנות בקרוב, כך שהחל מה-1 באוקטובר, גם תו ירוק שתוקפו כרגע מוגדר עד סוף השנה יקוצר על פי הקריטריונים המפורטים לעיל: "היום אנחנו מבינים שלמוגנות יש תוקף".