ליברמן לפני העברת התקציב: "מופתע לטובה מתפקוד הקואליציה"

שר האוצר התייחס היום לחוק התקציב אשר צפוי להגיע להצבעה בכנסת מחר, וטען כי חוק ההסדרים הוא חלק בלתי נפרד מהתקציב, ולהערכתו יהיה לכך רוב בכנסת. עוד טען כי מדובר בתקציב "הכי חברתי בתולדות המדינה", ויש תוספות של מיליארדים למשרדים השונים ולתוכניות חברתיות

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 30/08/21 17:03 כב באלול התשפא

ליברמן לפני העברת התקציב: "מופתע לטובה מתפקוד הקואליציה"
ליברמן במסיבת עיתונאים, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר האוצר אביגדור ליברמן צפוי מחר להניח את חוק תקציב המדינה על שולחן הכנסת לקראת הצבעה בקריאה ראשונה שתיערך בהמשך השבוע. במסיבת עיתונאים שערך היום (ב') התייחס שר האוצר לחוק ההסדרים, הכולל רפורמות שהממשלה מעוניינת לקדם, ומתוכנן לעבור במסגרת התקציב. 

"התקציב וחוק ההסדרים הם שלם אחד, אי אפשר להצביע בעד הראשון ונגד השני". לאחר התבטאותו אמש (א') של חבר הכנסת מטעם מרצ מוסי רז, אשר הודיע כי לא יתמוך בחוק ההסדרים במידה ולא יערך שינוי ברפורמה ברגולציה. "לא ייתכן שרפורמה כל כך קיצונית תופיע בחוק ההסדרים ותעבור בן לילה. חייבים לשנות אותה, אחרת לא אוכל להצביע בעד החוק". גם ח"כ אלון טל התנגד לחוק ואמר: "כמומחה למדיניות ציבורית, אני מכיר מקרים רבים בעולם בהם רגולטור-על שכזה, פגע באיזונים ובבלמים הנחוצים בכדי לקיים מדיניות השומרת על הבריאות, הסביבה והאינטרס הציבורי. שינוי דרמטי שכזה צריך להיבחן באופן יסודי ואין מקומו במסלול המהיר של חוק ההסדרים".

על כך אמר ליברמן, "אני בקשר עם כולם. מאמין שיהיה לנו רוב של חברי כנסת שיתמכו גם בתקציב וגם בחוק ההסדרים. עד הרגע האחרון יהיו הצהרות ואולטימטומים, זה חלק אינטגרלי מדיוני התקציב ולכן אני מקבל את זה בהבנה. עד ההצבעה אני מניח שזה ייפתר. אני מופתע לטובה מתפקוד הקואליציה, שהיא מאוד ססגונית - שלא לומר שעטנז. עד היום העברנו כמעט את כל מה שרצינו, ונכון שלא כולם מרוצים מכל ההחלטות שלנו אבל זה לא יכול להיות אחרת בקואליציה כזו".

"זה התקציב הכי חברתי בתולדות מדינת ישראל", טען ליברמן, "בשנת 2021 התקציב יעמוד על 432 מיליארד שקלים, וב-2022 זה יעלה ל-452 מיליארד. יש תוספות של מיליארדים למשרדים השונים ולתוכניות חברתיות: משרד החינוך קיבל 300 מיליון שקלים לסגירת פערים בין המרכז לפריפריה, וניצולי השואה מקבלים תוספת דומה".

באשר למצב במשק, שר האוצר אופטימי. "כלכלת ישראל נמצאת בעלייה, בצמיחה. כשאני מדבר על שלושה פרמטרים: הדוחות הרבעוניים של כל החברות שנסחרות בבורסה, הפעילות בכרטיסי האשראי וכמובן גם גביית המסים - כולם טובים מעידים ומעידים על פעילות מוגברת". באשר לפתיחת שנת הלימודים, אמר, "למרות כל הסיכונים, תומך בפתיחת השנה ב-1 בספטמבר. יש חששות, אבל זו ההחלטה הנכונה".

באשר לרפורמה בחקלאות, אשר עוררה את זעמם של חקלאים רבים, טען ליברמן, "נגיע להסכמות עם החקלאים, עם חברי הכנסת אני לא בטוח. על חלק מזה נעבוד גם אחרי התקציב".

הרפורמה בחקלאות תיערך באמצעות הפחתת מסים רוחבית עבור עבור כלל מוצרי הפירות והירקות לפי מתווה הדרגתי והפחתה מיידית של רשימת מוצרים, כך התוכנית צפויה להגביר את התחרות בענף. כמו כן, התכנית כוללת צמצום רגולציה לייבוא פירות וירקות באמצעות אימוץ תקינה אירופאית, כתוצאה מכך, צפויה הגדלה משמעותית של מגוון המוצרים, כך שיהיה ניתן לצרוך נקטרינות ומשמשים בכל השנה ולא רק בחודשי הקיץ. בנוסף, יכנסו לישראל מוצרים שכיום אינם נגישים לצרכן הישראלי, כגון פירות יער ודוריאן.