מיוחד סקר מיוחד מגלה: 40% מהקהילות חזרו להתפלל בחוץ

רגע לפני חגי תשרי והימים הנוראים, ערכנו סקר מיוחד בשיתוף עם הארגון העולמי של בתי הכנסת בקרב גבאי בתי כנסת וראשי קהילות, ממנו עולה כי הקורונה השפיעה באופן דרמטי על הנעשה בתוך הקהילות | כל הפרטים בכתבה

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/08/21 13:56 יח באלול התשפא

סקר מיוחד מגלה: 40% מהקהילות חזרו להתפלל בחוץ
תפילה בשטח פתוח בתחילת ימי הקורונה. ארכיון, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אנחנו עדיין לא יודעים אם נתפלל בראש השנה בפנים או בחוץ, אך אפשר לומר בוודאות שלשאלה הזאת יש השלכות גם על היחסים בקהילה, ההכנסות של בתי הכנסת והשחיקה בהנחיות הקורונה. סקר כיפה בשיתוף עם הארגון העולמי של בתי הכנסת מגלה רגע לפני הימים הנוראים, כמה נתונים מפתיעים מאוד על תקופת הקורונה. 

הנתון המשמעותי ביותר בסקר מראה כי כ-70% מהנשאלים הודו כי בימי הקורונה נותרו מתחים בקהילה, ככל הנראה סביב השמירה על ההנחיות, כאשר 45% השיבו בחיוב, וכ-25% הצהירו שלעיתים המתחים צפו, 30 האחוזים הנותרים טענו כי לא נוצרו אי אלו מתחים.

לסקר ענו גבאי בתי כנסת רבים, החל מהערבה, בקעת הירדן וגוש עציון ועד תל אביב ירושלים ובאר שבע, וניסו לסכם את תקופת הקורונה וההשפעה שלה על בתי הכנסת והקהילות, כשנתון מרכזי נוסף שהתגלה בסקר הוא  למרות החזרה לבתי הכנסת- כ-70% מהמשיבים אמרו כי מספר המתפללים כעת בקהילה קטן ביחס לימי טרום הקורונה. נראה כי הדבר השפיע גם על הכנסותיהם של בתי הכנסת, כאשר למעלה מ-90% מהמשיבים אמרו כי הן אכן קטנו בתקופת הקורונה, כשכ-60% מהמשיבים אף הצהירו כי הפגיעה הייתה משמעותית.

הגל הרביעי וההתפשטות המחודשת של המגיפה שוב השפיעה על אחידות הקהילה, כאשר בקרב כ-40% מהקהילות כבר החלה חזרה לתפילות במרחב הפתוח. באשר להקפדה על התו הירוק- רוב מוחלט של גבאי בתי הכנסת (כ-75 אחוזים) אמרו כי קיימת הקפדה על התו הירוק, כ-15% הצהירו כי ההקפדה היא חלקית, וכ-10% אמרו כי לא קיימת הקפדה על כך בבתי הכנסת שלהם. בתוך כך, כ-25% מהמשיבים אמרו כי ההנחיות של משרד הבריאות לא ברורות דיים. כמו כן, כשליש המשיבים אמרו כי הם מחכים להוראות וטרם נערכים לתפילות בחגי תשרי.

יו"ר הארגון העולמי של בתי הכנסת דוד בן נאה: "ימי הקורונה שמלווים אותנו מהווים משבר לא פשוט עבור קהילות רבות בארץ. המורכבות הגדולה והמשימה של כולנו היא לשמור על הקהילה מאוחדת למרות הקושי הגדול. זוהי המשימה החשובה ביותר בפניה עומד הגבאי וראש הקהילה- ואנו כארגון העולמי של בתי הכנסת נשמח לסייע ולהירתם בכל קושי שעולה מהשטח".