ספריית פיג'מה נכנעה ללחץ החילונים: שם הספר של דבורה עומר שונה

הסיפור 'מיקומו של בית המקדש' של הסופרת כלת פרס ישראל, מופץ בידי ספריית פיג'מה לגני הילדים והכיתות הנמוכות, אך בשנה האחרונה החליטו בתכנית לרצות את ההורים החילונים ומחקו את בית המקדש מכריכת הספר

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/08/21 14:07 יז באלול התשפא

ספריית פיג'מה נכנעה ללחץ החילונים: שם הספר של דבורה עומר שונה
איפה בית המקדש? הכריכה החדשה של הספר, , צילום: ללא

במשך הדורות התפשטה האגדה על הסיבה לקביעת מקומו של בית המקדש כן, זאת עם שני האחים שמרוב דאגה העבירו את אלומותיהם לערימה של האח השני, כשבמקום בו נפגשו בסוף, החליט הקדוש ברוך הוא להקים את בית המקדש. 

לאגדה החביבה הזאת עשתה כלת פרס ישראל, הסופרת דבורה עומר ז"ל עיבוד שהפך לספר, ונקרא "מקומו של בית המקדש", אליו צורפו איוריה של יעל אלברט ויצא לאור בהוצאת מודן. לפני מספר שנים החליטו ב'ספריית פיג'מה' להפיץ את הספר לגנים ולכיתות הנמוכות בשמו המקורי, אך בעקבות לחץ של הורים חילונים והחשש מהדתה, בגרסה האחרונה שיצאה בשנה שעברה שונה שמו של הספר.

בתוכנית שנוסדה על ידי 'קרן גרינספון ישראל' ופועלת בשיתוף פעולה עם משרד החינוך, התקבלה החלטה למחוק את "בית המקדש" מכריכתו של הספר ובמקום זאת להציגו מעכשיו כ"שני אחים". יש לציין שהסיפור עצמו לא שונה.

הכריכה המקורית של הספר

הכריכה המקורית של הספר, צילום: ללא

מטעם ספריית פיג'מה נמסר כי, "הספר מבוסס על אגדה שיש לה גרסאות שונות בכתב (ועל פי עדויות גם בעל פה. ההערות בסוגריים במקור) מליוורנו שבאיטליה, בגדד ומזרח אירופה. בחלק מהן מופיע השם 'אגדת האחים', בחלק 'שני האחים ומקום המקדש' ובחלק 'מקום בית המקדש' (בירושלים – בגרסאות מסוימות)".

"בשנה בה חולק הספר (תש"ף), הנושא השנתי שהוביל את שנת הלימודים היה 'אחדות ושותפות'", אמרו מספריית פיג'מה, והוסיפו, "הספר אושר על ידי משרד החינוך והוא מחזק את הערכים הללו ומעורר שיח סביבם: תוכן הספר עוסק בערבות הדדית, נתינה ושותפות גורל, כמו גם בחשיבותו של בית המקדש המסמל אחדות אחווה ושלום. בחלק קטן מהספרים נערכים שינויים, כדי לעורר מוטיבציה לעסוק באותם ספרים. כך למשל בספר "שלושה פרפרים" של לוין קיפניס נוספו איורים חדשים". בתכנית להפצת ספרים לגנים והכיתות הנמוכות הדגישו כי, "כל השינויים נעשים בתיאום עם היוצר/ת או עם המשפחה המחזיקה בזכויות היוצרים".

ממשרד החינוך טרם התקבלה תגובה.