"פעולה אינטימית" | שי פירון יוצא להגנת הפונדקאות של מירב מיכאלי

אתמול שרת התחבורה הדהימה מדינה שלמה כשהודיעה: ליאור ואני חובקים בן שנולד בהליך פונדקאות. "אנשים טובים" תקפו את מיכאלי על ההליך והשר לשעבר יצא להגנתה

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 22/08/21 11:32 יד באלול התשפא

"פעולה אינטימית" | שי פירון יוצא להגנת הפונדקאות של מירב מיכאלי
הרב שי פירון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אתמול שרת התחבורה מרב מיכאלי ובן זוגה ליאור שליין פרסמו חדשות מרגשות. בציוץ שהעלה לחשבון הטוויטר שלו, העלה שליין תמונה של שניהם יחד עם תינוק קטן וכתב: "תכירו: אורי". השניים טסו יחד לארצות הברית לרגל הלידה שנעשתה באמצעות פונדקאית, ועוררו ביקורת על הליך הפונדקות אותו תקפה מיכאלי במשך שנים. השר לשעבר שי פירון יצא להגנת השרה.

"אני מכיר את מרב מיכאלי שנים רבות. יש ביננו מחלוקות רבות. אבל אני מעריך את פעילותה הציבורית, ישרה ללא רבב, אידאולוגית. ברת פלוגתא שלעולם לא תתלהם. אפשר לנהל איתה ויכוח בהגינות, הוא תמיד יהיה ענייני". כתב פירון בפייסבוק והחל להגן על השרה.

פירון המשיך: "פגשתי כמה פעמים את ליאור שליין. תקופה מסוימת הייתי 'על המנגל' של מצב/גב האומה. זה לא היה נעים, אבל אלה כללי המשחק, מחיר שמשלם כל איש ציבור. התרגשתי מהודעתם של מירב וליאור. מאחל להם שיגדלו את אורי בנחת, בנעימים, בבריאות טובה. כששמעתי את השם, נזכרתי בשירה של רחל, "בן לו היה לי...אורי אקרא לו".מזל טוב. אלא, שפרשת הביקורת מחייבת את כולנו לחשבון נפש. עזבו את המקרה הספציפי של מיכאלי את שליין".

1. לא למהר לשפוט

אנחנו ממהרים לשפוט, לדון, לתייג, לפעמים להשמיץ. אנו ממהרים להיכנס לראשו של האחר, בטוחים שמכירים את מערכת שיקוליו וסט הערכים שלו. אנו חושבים שיש לנו זכות לומר על כל אחד, הכל.

אלה רגעים שכדאי שכולנו נחשוב על מתינות, שהיה, המתנה. אלה רגעים שנסכים שאולי כדאי שנחמיץ את ההזדמנות לכותרת, לידיעה; לשפוט; לתפוס בעלות על הדעה המקורית שלנו. לפעמים כדאי להמתין. לחכות קצת. לתת לתמונה להתבהר.

"2. לדון לכף זכות

ואולי, מסקנה נוספת. חכמנו כבר ציוו: "הווה דן כל אדם לכף זכות". המשמעות פשוטה. תמיד, מחפשים את הזכות, מפתחים מחשבה חיובית, מחפשים נקודות של זכות לא כדי להשטיח את הדיון, לא כדי לפספס את ההזדמנות לדון לעומק. מלמדים זכות, מפני שזהו כלל מוסרי, אנושי, ראשוני, בסיסי. לא הכל פוליטיקה, לא הכל מניפולציה. השתלטה עלינו צורת חשיבה צינית המאפשרת לנו לדון כל אדם לכף חובה.

3. אנשים טובים באמצע הדרך

הורגלנו לחפש את המניע הנסתר, להאמין שהכל אפלולי, נכלולי. שכולם מחשבי חשבונות, שהכל מניפולטיבי, שכולם עושים עלינו סיבוב. זה לא נכון. מאחורי החיים שלנו מסתתר סוד גלוי: רוב בני האדם הם אנשים טובים, חושבים טוב, פועלים טוב, מחויבים לטוב.

4. אנשים בתנועה

הרשתות החברתיות גורמות נזק לאחד מהמאפיינים הבולטים של הימין האנושי: כושר ההשתנות. אמרתי, חשבתי, עשיתי. הזמן מאפשר לכולנו לשנות דעה, לחזור בנו, להתפתח. היהדות הגדירה את הפעולה הכל כך פשוטה אך מורכבת כחזרה בתשובה. זוהי פעולה פנימית המאפשרת לי להיות מישהו אחר. הורי ילדו אותי פעם אחת. אני מוליד את עצמי פעם אחר פעם, מחדש.

אלא שאז, הצייצנים, החכמים, ישלפו ציוץ, יזכירו מה שאמרתי, מה שעשיתי. אכן, אמרתי, עשיתי, פעלתי. אבל השתניתי. לא בכדי אוסרת ההלכה היהודית להזכיר לשב בתשובה את עברו. כך, אפשרו חכמי ההלכה לכל אחד מאיתנו להיוולד מחדש. תאמרו: אין בעיה. אז יתייצב האדם ויתנצל. יתוודה בפני כולם. יכריז שטעה.

תשובה היא פעולה אינטימית. אל תחשבו במי ששינה את דעתו כאילו מניעים זרים הובילו אותו. האמינו בכושר ההשתנות של האדם. שבחו אותו על הדינמיות, על היכולת שלו לא להיות אסיר של דעותיו ומעשיו. אם נדון רק בפרשה זו, נסתער על כתב או צייצן, לא נוכל ללמוד שמדובר בתופעה רחבה. יהיה קל לדון בהתנהלותם של העיתונאים ולהתעלם מתרבות הקלוקלת.

בחנו את עצמכם:

כמה מכם צפו בידיעה וסיננו מילת ביקורת או קללה וכמה אמרו לעצמם: "ואולי יש סיבה נסתרת מהעין? אולי שווה לחכות יום או יומיים?"

אנחנו ממהרים לשפוט ולהוציא אנשים טובים לכיכר העיר. אם אורי יגרום לכולנו לחשוב עוד דקה לפני שנשחרר לאוויר העולם מעלים בגנות האחר, הרי שתרם בעצם בואו לעולם, יותר ממה שמבוגרים ממנו פעלו חיים שלמים."


(מיכאלי עם בן זוגה ליאור).