סערת פרס ישראל בג"ץ: אין לשלול את פרס ישראל מהפרופסור שתמך בחרם על ישראל

סערת פרס ישראל לפרופסור גולדרייך שתמך בעבר בתנועת החרם על ישראל הגיעה לבג"ץ. השופטים ביטלו את החלטת השר לשעבר גלנט כי יש לשלול את הפרס והעבירו את ההחלטה אל שרת החינוך

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/08/21 11:37 ד באלול התשפא

בג"ץ: אין לשלול את פרס ישראל מהפרופסור שתמך בחרם על ישראל
דיון בבג"ץ. ארכיון , צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

בית המשפט העליון החליט פה אחד לבטל את החלטת שר החינוך לדחות את המלצת ועדת פרס ישראל להעניק לפרופ' גולדרייך את הפרס לשנת תשפ"א בתחום חקר המתמטיקה ומדעי המחשב. בדעת רוב השופטים סולברג ווילנר הורה בית המשפט להחזיר לשרת החינוך את ההחלטה.

בחודש פברואר 2021 החליטה ועדת השופטים של פרס ישראל פה אחד להעניק את הפרס לפרופ' גולדרייך על תרומות מעמיקות ופורצות דרך בתחומי מחקריו. החלטת הוועדה לא אושרה בסופו של דבר על ידי שר החינוך גלנט, שסבר כי פרסומים ועצומות שעליהם חתם גולדרייך בעבר מלמדים על תמיכתו בתנועת החרם על ישראל.

כזכור, היועץ המשפטי לממשלה התנגד לעמדת שר החינוך וסבר כי עניינו של פרופ' גולדרייך אינו נמנה על המקרים החריגים המצדיקים התערבות בהחלטת הוועדה, ועל כן יש לאשר את החלטתה ולהעניק לו את הפרס. היום הכריעו בבג"ץ כי יש לבטל את החלטת שר החינוך לשעבר ויד להעביר את ההחלטה הנוגעת להענקת פרס ישראל לשרת החינוך החדשה יפעת שאשא ביטון על מנת שתשוב ותשקול אם לאשר המלצה זו.

השופט י' עמית, בדעת מיעוט, סבר כי יש לקבל את העתירה ולהורות על הענקת פרס ישראל לפרופ' גולדרייך. בחודש שעבר היועץ המשפטי לממשלה הגיש את עמדתו בעתירה לבג"ץ. מנדלבליט אמר כי בנוגע לגולדרייך עולה כי התשתית הראייתית ביחס לפעולותיו של אינה מספיקה על מנת לעמוד בסטנדרט הגבוה הנדרש כדי לפסול את מועמדותו לקבלת הפרס.  בין היתר, משום שמדובר בפעולות בודדות נגד ישראל, שלמעט אחת מהן, היתר הן מלפני שנים ארוכות, לצד שיקולים נוספים שפורטו בעמדה, ומהם יוצא שאין מדובר בפעילות עדכנית, חוזרת ונשנית וחד-משמעית דיה, שיכולה להיכנס בגדרי אותם מקרים קיצוניים וחריגים כהגדרתם בפסיקה.


(גולדרייך מגיב לסערה).