יום הפיל הבינ"ל מזל טוב: השיא של יוסי הפיל הישראלי

היום יום הפיל הבינלאומי והזדמנות נפלאה לציין גם את יום הולדתו של יוסי, הפיל הישראלי, הגדול מבין כל הפילים החיים בגני החיות בעולם, שחגג אתמול 47 שנים להיוולדו. וזו באמת סיבה אמיתית למסיבה

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/08/21 08:50 ד באלול התשפא

מזל טוב: השיא של יוסי הפיל הישראלי
הפיל יוסי חוגג יום הולדת, צילום: באדיבות הספארי

היום יום הפיל הבינלאומי, תעשו כבוד לפיל הישראלי המבוגר. יוסי, הוא פיל מיוחד מאוד ולמעשה הפיל הראשון שנולד בספארי, כמה חודשים לאחר שהספארי נפתח באופן רשמי למבקרים.

יוסי הפיל נולד ב-11.8.74 לאמא בהטי שעדיין נמצאת בספארי ולאבא טימבו שכבר הלך לעולמו. בהטי, אמו, נחשבת כיום לפילה האפריקנית המבוגרת ביותר בכל גני החיות באירופה, היא בת 60 ובהחלט מדובר במשפחה נושאת שיאים!


(יוסי חוגג).

יוסי גדל והתפתח. בשנים הראשונות היה הפילון הקטן שבחבורה, אבל עם הזמן הפך לפיל גדול ממדים, למעשה לפיל הגדול ביותר בגני החיות בעולם שמתנשא לגובה של 3.80 מטרים, במשקל שבע טונות ושהביא לא מעט גאווה לספארי הראשון בישראל.

החגיגה של יוסי, כוללת הכנות רבות מצד מטפליו וקישוט החצר בענפי עץ קזוארינה, ירקות, פירות, עלים, קני סוכר, חרובים מהם המטפלים יצרו את המספר 47, ליוסי היה לו"ז יום הולדת עמוס בפינוקים שכללו גם את הפדיקור הקבוע שנועד לשמור על בריאותו.

המסיבה הזו, מתקיימת בדיוק יום לפני יום הפיל הבינלאומי שמצויין היום ברחבי העולם ונועד להעלות למודעות את מצבם העגום של הפילים בטבע. גם היום, בכל רבע שעה ניצוד בטבע פיל לצורך שימוש בחטים שלהם שעשויים משנהב, חומר יקר מאוד שנסחר בעיקר באסיה ומשמש להכנת כלים, קלידי פסנתר ותכשיטים.

תעשיית השנהב שנחשבת לאחת התעשיות המשגשגות בעולם יחד עם הסחר בקרני קרנפים וחלקי בעלי חיים אחרים. משיקה לתעשיות איומות נוספות והיא הפשע המאורגן הרביעי בגודלו בעולם  אחרי הסחר בסמים, בנשק ובבני אדם. כולן שלובות זו בזו וכל רכישה של תכשיט, רהיט או פסל מחטי פיל, תורמת ומסייעת לכל תעשיות הרשע הללו.

הפילים הם לא רק בעלי הגוף הגדול ביותר על פני היבשה, הם גם בעלי המוח הגדול ביותר מבין היונקים היבשתיים. הם חכמים, רגישים ומגלים אמפתיה לחבריהם - תכונות שאנחנו מייחסים על פי רוב לעצמנו ולבני משפחתנו הקרובים, קופי האדם. 

יתכן שהדמיון הזה בין האדם והפיל הוא זה שגורם לנו לחבב אותם כל כך. אי אפשר לדמיין את העולם הזה בלעדיהם! שכן הוא יהיה עולם הרבה פחות שלם. השאלה "כיצד יראה העולם ללא פילים" היא אכן שאלה קריטית. שכן מבחינה אקולוגית, הפילים הם "מין מפתח" במערכת בה הם חיים.

יוסי הוא לא רק סמל ליופי ועוצמה. מאז בגרותו העמיד 35 צאצאים. מתוכם 21 ילדים 11 נכדים ו-3 נינים והוא אוחז בשיא אירופאי ברבייה. גני חיות משמשים גרעיני רבייה לבעלי חיים שנמצאים בסכנת הכחדה בטבע ויוסי בהחלט תרם רבות לגרעין הרבייה של הפילים. 

כיום בשל המציאות הכואבת והצפיפות בשמורות הטבע בהן יש מספר רב של פילים, הרבה מעבר לכושר הנשיאה של השטח, יש חשיבות גדולה בהעברת פילים לגני חיות כדי לא לגרום לנזקים סביבתיים. בעבר, כדי למנוע נזק, לא פעם נאלצו לפתור את הבעיה על ידי הרג של פילים.

"אנחנו מקווים כי המצב ילך וישתפר ככל שהמודעות תעלה ומאחלים ליוסי הרבה מזל טוב, כי לא כל יום אפשר לחגוג יום הולדת לפיל במזל אריה" מסרו בספארי.