משבר אמון | מחקר החיסונים בשיבא נעשה במימון פייזר

בכירי החוקרים שחתומים על המחקר הסרולוגי הגדול של ביה"ח שיבא, שהוביל להחלטה של ישראל ללכת על מנה שלישית של פייזר למבוגרים - מקבלים מימון כספי מחברת פייזר. הסכנה: אבדן אמון הציבור בחיסונים

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/08/21 21:48 כה באב התשפא

משבר אמון | מחקר החיסונים בשיבא נעשה במימון פייזר
צילום: Miriam Alster/Flash90

אידיאלים או כסף? הערב (ג') בחדשות 12, נחשף כי שני החוקרים המובילים שחתומים על מחקר בביה"ח שיבא, מקבלים מימון כספי מפייזר למחקרים שלהם, כפי שעולה ממסמך של כתב העת המדעי המוביל ניו-אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין, שפרסם את המאמר על המחקר.

https://www.youtube.com/watch?v=-443sWXaaHA

בשבוע שעבר פרסמו בשיבא את המחקר הסרולוגי הגדול שלהם, על פיו למי שיש מספר גבוה של נוגדנים פחות נדבק בעצמו, ופחות מדביק אחרים. המחקר החשוב הוצג לראש הממשלה בנט ועמד בין היתר במוקד קבלת ההחלטה על מתן מנה שלישית לקבוצות סיכון, החלטה שבטווח הארוך שווה לפייזר הרבה כסף. 

פרופ' גילי רגב יוחאי שהובילה את המחקר מטעם שיבא, הצהירה בפני כתב העת שמבקש לדעת אם יש ניגודי אינטרסים פוטנציאליים, שהיא אכן מקבלת מימון מפייזר, וכך גם פרופ' מארק ליפשיץ - שהוביל את שיתוף הפעולה במחקר עם אונ' הרווארד בארה"ב. בביה"ח שיבא מבהירים מדובר במימון למחקרים אחרים ולא למחקר הספציפי הזה, ולכן אין עם זה שום בעיה. גורם בכיר במערכת הבריאות הגיב ואמר: "שלא יבלבלו את המוח, בשורה התחתונה הם מקבלים מימון מפייזר, והציבור צריך לדעת את זה כי אמון הציבור הוא קריטי"

חשוב להדגיש שקבלת מימון באופן כזה למחקרים אחרים הוא דבר לגיטימי בעולם האקדמי, כל עוד החוקרים מצהירים על כך, כך דיווח לראשונה כתבנו כי גם פרופ' רן בליצר שעושה מחקרים על החיסונים של פייזר, מקבל מפייזר מימון למחקרים אחרים שעורך המכון, לא המחקרים על החיסונים (המימון הוא למכון, לא לפרופ' בליצר אישית). הבעיה היא שהחוקרים לא מיידעים את הציבור במידע הזה, על המימון של מחקרים אחרים, הם מעדכנים רק את כתב העת המדעי. כל זה קורה כמאז תחילת המגפה הטענות האלה שפייזר מממנת מחקרים כאלה הוכחשו מכל וכל. כעת קיים חשש לפגיעה באמון הציבור בחיסונים, ולא בחיסונים עצמם. יש להדגיש כי החיסונים עברו מחקרים וניסויים רבים והם נחשבים ליעילים ובטוחים, ולכן חשוב ומומלץ להתחסן, גם במנה השלישית.