פרוייקט לערבים בלבד עתירת יהודי יפו נדחתה: "אין מקום לבטל את החלטת העירייה"

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב דחתה את עתירת תושבי יפו היהודים נגד פרוייקט הנדל"ן בעיר שמיועד לערבים בלבד | בין הטיעונים לדחייה: השיהוי שעבר עד להגשת העתירה וסמכות העירייה לפעול תוך העדפה מתקנת

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 26/07/21 16:26 יז באב התשפא

עתירת יהודי יפו נדחתה: "אין מקום לבטל את החלטת העירייה"
עיריית תל אביב-יפו, אפשר להמשיך בפרוייקט, צילום: Gili Yaari / Flash 90

בחודש שעבר דיווחנו כי יהודים תושבי יפו הגישו עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד עיריית תל אביב-יפו וחברת הבת שלה "עזרה ובצרון - חברה לשיכון", בגין מה שהם מתארים כ"פעולה מפלה, פוגענית וחסרת תקדים", בעקבות קיום פרוייקט הנדל"ן "מיכלאנג'לו 15" שמיועד לערבים תושבי יפו בלבד. 

את העתירה הגישו תושבי יפו מחוסרי דיור שממלאים אחר כל הקריטריונים האחרים שקבעה העירייה, וטענו כי, "הדרתם מהפרויקט רק בשל היותם יהודים הינה החלטה תקדימית ושערורייתית שנגועה בגזענות ובאפליה פסולה על בסיס קריטריונים לא רלבנטיים לחלוטין של לאום ודת". יחד עם העתירה הגישו העותרים צו ביניים דחוף על "עיכוב המשך פרסום הפרוייקט וקידומו, תהליך ההרשמה אליו וביצוע כל פעולה אחרת שעלולה לקבוע עובדות מוגמרות בשטח", זאת במטרה למנוע טענות של מעשה עשוי, פרקטיקה שבית המשפט עלול לקבל. במידה והעתירה תדחה בבית המשפט המחוזי, צפויים העותרים להגיש עתירה נוספת, והפעם לבג"ץ. 

אתמול (א') בית המשפט המחוזי בתל אביב בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים פרסם את פסק הדין בעקבות העתירה, כשבסופה הוחלט לדחות אותה לחלוטין. כעת שוקלים תושבי יפו היהודים להגיש עתירה נוספת והפעם לבג"ץ. 

השופטת הדס עובדיה שהעניקה את פסק הדין ללא נוכחות הצדדים טענה כי העתירה הוגשה בשיהוי רב מדי ולאחר פעולות רבות שנקטה העירייה במשך העשור האחרון לטובת פרוייקט הנדל"ן. עוד הוסיפה השופטת עובדיה כי יש בסמכות העירייה לקיים ההעדפה מתקנת שיש בה משום ביטוי לעקרון השוויון ולא מדובר בדבר חריג. 

"במיזוג שני הקריטריונים שנקבעו להשתתפות בפרויקט, היינו - העדפה מתקנת והעדפת בני המקום, בשים לב להיקף הפרויקט הכולל 28 יחידות דיור, להיקף הפרויקטים הנוספים שקידמה העירייה בשנים 2011 ואילך, לשיווק יחידות לדיור בר השגה לכלל האוכלוסייה בעיר בהתאם למדיניותה, לעבודת המטה המקדימה שנעשתה בשנים 2009-2010 על-ידי צוות 'השולחן העגול', פועלו ומסקנותיו ולנימוקי החלטה, ובשים לב לשיהוי בו לוקה העתירה ולעילות ההתערבות של בית המשפט זה", אמרה השופטת, "לא מצאתי כי עלה בידי העותרים להראות כי בעת הזו - ערב ביצוע ההגרלה, יש מקום לבטל את החלטות העירייה או לשנותן".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן