מכה לעצלנים: בממשלה מקדמים מס מיוחד על כלים חד פעמיים

שר האוצר והשרה להגנת הסביבה מקדמים תוכנית להפחתת שימוש בכלים חד פעמיים, בין היתר, הטלת מס קניה על ייבוא וייצור מקומי של כוסות, צלחות, קערות, סכו"ם וקשיות חד פעמיים. "אנחנו טובעים בפלסטיק, המיסוי עולה בקנה אחד עם עקרון שלפיו המזהם משלם"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 19/07/21 16:56 י באב התשפא

מכה לעצלנים: בממשלה מקדמים מס מיוחד על כלים חד פעמיים
צילום: shutterstock

רק בשבוע שעבר הודיע שר האוצר אביגדור ליברמן על רפורמה שעשויה לשים סוף לפערי המחירים בין ישראל למדינות רבות בעולם. היום לעומת זאת, נודע כי בשיתוף פעולה יחד עם השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, יוטל מס על כלים חד פעמיים, מס שצפוי לייקר את המחיה. 
    
משרדי האוצר והגנת הסביבה מגבשים תכנית להפחתת שימוש בכלי פלסטיק חד-פעמיים. במסגרת זו יוטל מס קניה על יבוא וייצור מקומי על בסיס משקל המוצרים. זאת, במטרה לצמצם את התופעה השלילית הייחודית בהיקפה בישראל של שימוש בכלים חד פעמיים מפלסטיק ובדומה למדינות מתקדמות אחרות בעולם הנוקטות בצעדים דומים.

מס קנייה זה יהיה דומה באופיו לזה המוטל על סיגריות ומשקאות אלכוהוליים. גובה המס יתבסס על מחקר שביצע המשרד להגנת הסביבה, אשר בחן את נכונות הצרכנים הביתיים לשלם על מוצרי פלסטיק חד-פעמיים ואפיין את רגישות הצרכנים למחירי מוצרים אלו. המחקר מצא כי הכפלת המחיר לצרכן צפויה להפחית את השימוש בכ-40 אחוזים. גובה המס המדויק ייקבע בהמשך, תוך בחינת מגוון שיקולים של רשות המסים. המס יוטל על כוסות, צלחות, קערות, סכו"ם וקשיות. 

הצריכה הביתית השנתית של מוצרי חד פעמי מפלסטיק עומדת על כ-7.5 ק"ג לנפש, פי 5 מאשר באיחוד האירופי. ההוצאה השנתית של משקי הבית עומדת על כ-1.3 מיליארד שקלים. סך ההוצאה בישראל מתקרב ל-2 מיליארד שקלים.

צילום: ללא

כלי פלסטיק חד-פעמיים גורמים לנזק סביבתי משמעותי והשפעותיהם השליליות על בריאות הציבור ברורות. הכלים הופכים במהירות ממוצר שימושי לפסולת הממשיכה להתקיים לעיתים גם אלפי שנים שתופסת מקום הולך וגדל במטמנות, מביאה להגדלת עלויות פינוי אשפה, לזיהום הים, השטחים הפתוחים והמרחב הציבורי ומקבעת את התלות שלנו בדלקים פוסיליים מזהמים שמהם הפלסטיק עשוי.

שר האוצר ליברמן אמר כי צריכת הכלים החד-פעמיים בישראל עולה בקצב מהיר וחריג בהיקפו. "תמריצים כלכליים יכולים להכווין את הציבור להתנהגות סביבתית יותר. בדומה למדינות רבות בעולם שנוקטות בצעדים להפחתת השימוש בחד פעמי, חלה גם עלינו החובה לנקוט בצעדים להפחתת השימוש בכלים אלה, תוך הובלת שינוי צרכני התנהגותי משמעותי. כבר הנחתי את עובד משרדי להיפרד מהשימוש בכלים חד פעמיים. ההחלטה שאנו מביאים היום היא צעד נוסף בדרך למדינה ירוקה יותר שמיושרת גם עם הסטנדרטים בשאר המדינות המפותחות בעולם".

מטעם השרה להגנת הסביבה נמסר כי "כמו סיגריות ואלכוהול, גם פלסטיק חד-פעמי הוא התמכרות. בעוד שבאיחוד האירופי הצריכה הביתית מוערכת ב-1.5 ק"ג כלי פלסטיק חד-פעמיים לנפש בשנה, בישראל הצריכה הביתית עומדת על 7.5 ק"ג לנפש, כלומר גבוהה פי 5. אנחנו טובעים בפלסטיק חד-פעמי, וכולנו רואים את ההשפעה הבעייתית שלו על ניקיון הארץ ועל איכות חיינו. מיסוי עולה בקנה אחד עם עקרון שלפיו 'המזהם משלם', כך שמי שבוחר לצרוך כלים חד-פעמיים בכמות גבוהה, הוא זה שיישא באופן המשמעותי ביותר בעלות הנזק. ייצור הפלסטיק החד-פעמי מבוסס על דלקים מזהמים ויש לו השפעה שלילית גם על משבר האקלים. אני קוראת לכולם לעבור לכלים רב-פעמיים, למען הבריאות והסביבה של כולנו".