הכל נשאר במשפחה: חשד לשחיתות בעמותה שמקדמת נישואים אזרחיים

רשם העמותות הגיש בקשה לפירוק העמותה, אשר מציעה אלטרנטיבה חילונית לטקסים משפחתיים. על פי החשד: מנהלת העמותה וקרובי משפחתה גרפו רווחים אישיים ופעלו בניגוד עניינים. כמו כן, רישום שכר טרחה עבור שירותים כתרומות. בינתיים, העמותה משדרת עסקים כרגיל. "הטענות שנטענו כלפי העמותה מופרכות מיסודן", נמסר בתגובה

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 19/07/21 16:45 י באב התשפא

הכל נשאר במשפחה: חשד לשחיתות בעמותה שמקדמת נישואים אזרחיים
צילום: shutterstock

מבין הקולות הרבים שעולים כנגד טקס הנישואין המסורתי שנערך דרך מוסד הרבנות הראשית, ניתן לראות בשנים האחרונות גם את עמותת "משפחה חדשה", שמהווה אלטרנטיבה חילונית ומעניקה שירותים וייעוץ משפטי בכל האמור לענייני משפחה. 

היום (ב') הגיש רשם העמותות במשרד המשפטים בקשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב לפירוק העמותה. הבקשה מתבססת על ביקורת עומק שערך הרשם, בין השנים 2017 ועד דצמבר 2020, אשר מצאה ליקויים חמורים בהתנהלות. 

בניגוד להוראות חוק העמותות, מייסדת "משפחה חדשה", עו"ד אירית רוזנבלום, קיבלה רווחים באמצעות התקשרות עם חברה פרטית, אשר נמצאת בבעלותה של רוזנבלום, אליה הועברו סכומי כסף משמעותיים, ללא כל פיקוח מצד מוסדות העמותה. גם אחיה של רוזנבלום, המשמש כאחד משני בעלי מניות ודירקטורים בחברה פרטית, זכה לרווחים באופן דומה. רוזנבלום פעלה בניגוד עניינים ואישרה התקשרויות שהיא וקרוביה הפיקו מהם רווחים כספיים. 

הביקורת שערך רשם העמותות העלתה גם חשד כבד, כי עיקר פעילותה של העמותה הוא למטרות עסקיות וכי כספים שגבתה העמותה מלקוחות, כשכר טרחה עבור שירותים משפטיים שנתנה, סווגו בדיווחיה הכספיים של העמותה כתרומות. למרות הזדמנויות רבות שניתנו לעמותה, הנהלת משפחה חדשה לא המציאה לרשם את המסמכים שנדרשו וסיפקה תשובות חלקיות בלבד לפניות הביקורת. 

העמותה, אשר הוקמה בשנת 1998, מעניקה ייעוץ וסיוע משפטי לכל מי שמבקש אלטרנטיבה בדיני משפחה. בין השירותים ניתן למצוא צוואות, עריכת הסכם ממון, טקסי נישואין אזרחיים, ליווי בתהליכי אימוץ, הורות משותפת ופונדקאות. בנוסף, העמותה מנפיקה "תעודות זוגיות", אשר אמורות בזכויות השוות לזכויות בני זוג נשואים. כמו כן, העמותה מקדמת מחקר בתחום הפרת זכויות האדם במשפחה ופעילה בתחום החינוך וההסברה. נכון לעכשיו, ולמרות החדשות הכבדים נגדה, העמותה משדרת עסקים כרגיל וממשיכה להציע שירותים לקהל הרחב, בלי לציין את הליכי הפירוק נגדה. 

על פי הנתונים מגיידסטאר, אתר העמותות של ישראל, עולה כי המחזור הכספי של החברה עמד על 2,740,362 שקלים לשנת 2020. שכר המנכ"לית רוזנבלום היה 437,426 שקלים. יועץ משפטי בעמותה הרוויח  164,268 שקלים לשנה ואילו מזכירה בעמותת משפחה חדשה הרוויחה 108,000 שקלים לשנה. 
עוד עולה מדו"ח הביקורת של רשם העמותות, כי המנכ"לית הרוויחה את השכר הגבוה היותר בעמותה בפער חריג מיתר העובדים. כך שכר הברוטו של המנכ"לית עמד בשנים 2015 ו-2016 על 399,545 ו-783,557 שקלים, בעוד שכר הברוטו של ארבעת מקבלי שכר גבוה נוספים עמד בשנת 2016 על 155,155 שקלים, 78,059 שקלים, 315,77 שקלים ו-244,43 שקלים בהתאמה. "אין כל אינדיקציה לפיקוח אפקטיבי של מוסדות העמותה אחר פעילותה של המנכ"לית ונראה כי היא פועלת בעמותה ללא פיקוח ובקרה נאותים", נכתב בדו"ח. 

"ועד העמותה אינו מבצע את תפקידו בהתאם לסעיף 25 לחוק העמותות, בין היתר אינו מקיים פיקוח אפקטיבי על מנכ"לית העמותה, אינו קובע את המבנה הארגוני של העמותה ואת מדיניות השכר והתשלומים, אינו מבצע מעקב אחר ביצוע התקציב ומאפשר את חלוקת הרווחים האסורה למנכ"לית", נכתב בדו"ח. עוד עולה כי "ועדת הביקורת אינה מבצעת את תפקידה כנדרש בסעיף 30 לחוק העמותות לאור היעדר פרוטוקולים אפקטיביים ולאור היעדר בחינת ההתקשרויות עם צדדים קשורים".

לאור כל הממצאים החליט רשם העמותות כאמור להגיש בקשת פירוק, כמו כן, לאור החשש  כי תקבולים המסווגים כתרומות מהווים תקבולים בגין שירותים משפטיים, המליצו במשרד המשפטים להעביר את הדוח לידיעת רשות המיסים.

בתגובה לפרסום נמסר מעמותת משפחה חדשה כי "העמותה הוקמה לפני 23 שנים במטרה לקדם ולממש את הרעיון שלכל אדם יש את הזכות להקים משפחה על פי מצפונו והעדפותיו, מבלי להיות מופלה לרעה על רקע סוג המשפחה שבחר להקים.

בשנות פעילותה, ועל אף התנגדויות ומאבק של גורמי ממסד שונים בישראל, הצליחה העמותה והעומדים בראשה להביא למהפכה של ממש, הן במישור הרגולטורי והן במישור החברתי. אלפי משפחות בישראל נהנות מידי יום מפירות עבודת הקודש של העמותה. פעילות העמותה זוכה להערכה אדירה בכל רחבי העולם.

העמותה פועלת מאז הקמתה ועד היום בהתאם לדין, ותוך הקפדה יתרה על שמירת הפרטיות של הפונים אליה והנהנים משירותיה. בעמותה התקיימה ביקורת עומק במהלכה נדרשה העמותה, בין היתר, לחשוף את פרטי כל הפונים אליה, לרבות סיבות הפניה והייעוץ שניתן לפונים על ידי העמותה. העמותה עמדה איתן וסירבה לפגוע בפרטיות הנהנים משירותיה ולחשוף את הפרטים המבוקשים. העמותה סבורה כי עמידה איתנה זו הייתה גורם מרכזי בהחלטות רשם העמותות.

הטענות שנטענו כלפי העמותה מופרכות מיסודן, והעמותה הציגה לנציגי רשם העמותות אסמכתאות המעידות בבירור על הדברים. לצערה של העמותה גורמי הממשל בחרו, מסיבותיהם, להתעלם מהתשובות והאסמכתאות ולהגיש בקשה לפירוק שנשלחה לתקשורת אך למרבה התמיהה לא אלינו. 

העמותה תמשיך להגן על זכויות הפונים אליה, ותציג את העמדה הברורה והחד משמעית בכל אחת ואחת מהטענות כלפיה, בפני כל גורם מוסמך ובכלל זה בית המשפט".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן