פרשת דומא "דפוסי פעולה זהים לארגוני טרור": בית המשפט דחה את ערעור הקטין

בית המשפט העליון קיבל את עמדת הפרקליטות ודחה פה אחד את ערעורו של הקטין על הרשעתו בעבירה של חברות בארגון טרור ועל חומרת העונש שהושת עליו | בנוגע לתנאי חקירתו אמרו השופטים: "מוטב אילו ניתן היה להימנע מהם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/07/21 11:14 ו באב התשפא

"דפוסי פעולה זהים לארגוני טרור": בית המשפט דחה את ערעור הקטין
צילום: AVSHALOM SASSONI/POOL*

בתחילת השנה גזר בית המשפט המחוזי בלוד על עמירם בן אוליאל, הנאשם המרכזי בפרשת דומא שלושה מאסרי העולם ועשרים שנות מאסר נוספות בגין רצח משפחת דוואבש ופציעת הילד היחיד שניצל באירוע, אחמד, וכן על הצתת בית נוסף. 

הבוקר (ה') נדרש בית המשפט העליון להכריע בסוגייה נוספת בפרשה, כשדחה את ערעורו של הקטין שעונה במהלך חקירתו, והשאיר את הרשעתו בחברות בארגון טרור על כנה. 

בית המשפט העליון קבע בפסק הדין, כי "דפוסי הפעילות של המערער וחבריו זהים לאלו של ארגוני טרור אחרים, המבקשים לקדם סדר מדיני וחברתי חדש בהתאם להשקפת עולמם, תוך ביצוע פעולות אלימות כלפי הציבור. את אלו כמו גם אלו יש להוקיע ולגנות; וחברוּת בקבוצות וארגונים אלו מחייבת ענישה מרתיעה ומוחשית".

הקטין הורשע על סמך הודאתו במסגרת הסדר טיעון בביצוע עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני, הצתה, השחתת פני מקרקעין ממניע גזעני, חבלה במזיד ו-11 עבירות של היזק בזדון ממניע גזעני. בית המשפט המחוזי מרכז-לוד הרשיע אותו גם בעבירה של חברות בארגון טרור, והשית עליו עונש של 42 חודשי מאסר בפועל, לצד עונשים נלווים. הנאשם ערער על הרשעתו בעבירה של חברות בארגון טרור ועל העונש ובית המשפט העליון כאמור קיבל את עמדת הפרקליטות, ודחה את ערעורו.

השופטים אלרון, הנדל ומינץ דחו את כל טענותיו של המערער, לרבות טענת הגנה מן הצדק וציין בפסק הדין, כי " דברי המערער בפני המדובבים – עוד בטרם אירע אירוע הדקירה – מלמדים על פעולותיו האלימות, כחלק מהשתייכותו לקבוצה המונה כ-100 אנשים אשר מבקשים לפעול באלימות כלפי אוכלוסייה שאינה יהודית – בין היתר תוך תקיפת אנשים הנמנים על אוכלוסייה זו וביצוע הצתות רכבים ומבנים באופן העלול להוביל לפגיעה בנפש – במטרה לפגוע בסדר הציבורי ובביטחון הציבור, וממניע אידיאולוגי.. דברי המערער במסגרת תרגיל המדובבים ובסרטון שהועלה למרשתת בו מופיע המערער ונערים נוספים – לצד הודאתו באישומים שיוחסו לו בכתב האישום המתוקן – מלמדים מעבר לספק סביר על פעילותו במסגרת של "חבר בני אדם" הפועל ב"תבנית" שאינה אקראית אותה הם ביקשו לקיים על פני זמן, לשם ביצוע "מעשי טרור" – באופן המבסס את הרשעתו בעבירה של חברות בארגון טרור לפי חוק המאבק בטרור".

בסוף פסק הדין, התייחסו השופטים לחקירות הקשות אותן עבר הקטין, ואת תנאי מעצרו וכתב כי "לאור חומרת מעשי המערער, הישנותם, ונסיבות ביצוען, איני סבור כי העונש ‏שנגזר עליו חמור כלל ועיקר. זאת, אף בשים לב לגילו הצעיר ותנאי חקירתו ומעצרו הקשים - אשר מוטב אילו ניתן היה להימנע מהם. ‏אשר על כן, איני סבור כי יש להתערב בעונש שנגזר על המערער. סוף דבר, אציע לחבריי לדחות את הערעור על שני חלקיו".

התייחסות השופט אלרון לתנאי חקירתו של הקטין

התייחסות השופט אלרון לתנאי חקירתו של הקטיןצילום: מתוך דחיית הערעור

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו אשר ייצג את הקטין מסר: "החלטת בית המשפט העליון שקיבלנו זה עתה, היא החלטת תמוהה. חרף דיון מעמיק ועשיר שהתנהל בעניינו של המערער הקטין, ההחלטה בעניינו מנותקת מהשאלות המשפטיות שעלו בדיון, והתמיהות שהעלו השופטים מול הפרקליטות. אנחנו צריכים ללמוד את ההחלטה, מזכירים כי בפועל הכותרת הגדולה של התיק לא השתנתה, והוא התבוסה שנחלו הפרקליטות והשב"כ בבימ"ש המחוזי, שם נפסלו ההודאות של הנאשמים לאור העינויים שעברו. בית משפט העליון בסיפא של פסק הדין התייחס גם הוא לחוסר הנחיצות של העינויים הללו". 

כזכור, ביולי 2015 התרחש אירוע ההצתה בכפר דומא בו נרצחו בני הזוג סעד וריאהם דוואבשה ובנם הפעוט בן השנה וחצי סעד, בן נוסף נפגע באירוע הקשה, לאחר שלעבר ביתם בכפר הושלכו בקבוקי תבערה. בשב"כ ניהלו חקירה אגרסיבית שכן מדובר היה באירוע החמור ביותר שהיה בישראל בשנים האחרונות. בסוף נובמבר באותה שנה החלו המעצרים. במסגרתם נעצרו עמירם בן אוליאל לימים הנאשם ברצח, א' ועוד מספר צעירים.  

במהלך החקירות שעברו בן אוליאל וא' עשו חוקרי השב"כ שימוש באמצעים מיוחדים. בינואר 2016 הוגשו נגד השניים כתבי אישום. בן אוליאל הואשם ברצח ואילו א' הואשם בסיוע לרצח. בנוסף הואשמו השניים בסעיף של חברות בארגון טרור.

עוד לפני ניהול התיק העיקרי ניהלו עורכי דינם של בן אוליאל והקטין משפט זוטא שעסק באמינות ההודאות שמסרו. באפריל 2018 פסל בית המשפט המחוזי לחלוטין את ההודאות של א' לאחר שנקבע כי נגבו באופן בלתי חוקי.

לפני מספר חודשים חתמה הפרקליטות הסדר טיעון מקל עם א' במסגרתו שונה סעיף האישום שייחס לו את תכנון הרצח בדומא לסעיף המייחס לו קשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני ומנתק אותו למעשה מהאירוע בדומא. עם זאת, שאלת הרשעתו בחברות בארגון טרור נשארה במחלוקת, היום כאמור בית המשפט דחה את הערעור והשאיר את הרשעתו על כנה. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן