המפכ"ל שבתאי בראיון: "לא לקחתי עורך דין"

חצי שנה מאז שנכנס לתפקיד, מתייחס רב ניצב קובי שבתאי לפרעות תשפ"א "אף גוף ביטחוני לא צפה את האירועים ועוצמתם", לאסון מירון: "המשטרה עשתה הכל בכדי שאירוע כזה לא יתרחש", וגם יודע לומר מה הוא דורש: "תוספת של 5,000 שוטרים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/07/21 09:19 ו באב התשפא

המפכ"ל שבתאי בראיון: "לא לקחתי עורך דין"
מפכ"ל המשטרה שבתאי, צילום: פלאש 90

משטרת ישראל שרדה שנתיים ללא מפכ"ל קבוע. חצי שנה לאחר מינויו לתפקיד, רב ניצב קובי שבתאי, אשר סוגר 38 שנים במשטרה, בראיון ראשון מדבר על פרעות תשפ"א, ההחלטה לקיים משפט חוזר לרומן זדורוב וגם על אסון מירון. 

"באתי לשרת את עם ישראל ולהעניק לו משטרה טובה שזוכה לאמון הציבור בזכות עבודתה הנאמנה והמהירה מסביב לשעון", הוא אומר בראיון לידיעות אחרונות שהתפרסם הבוקר. "אחרי שראיתי עד כמה חוסר הוודאות שנוצר כשבמשך שנתיים לא היה מפכ"ל קבע פגע במשטרה, החלטתי שיש לי מה לתרום. לא באתי לשרת אג'נדות, אלא לשרת את עם ישראל". 

המפכ"ל החדש נכנס בתקופה רגישה, העימותים בשער שכם והמהומות בערים המעורבות במהלך מבצע שומר החומות חשפו את מוגבלות המשטרה באכיפת סדר. "אף גוף ביטחוני לא צפה את האירועים ועוצמתם. באותם ימים אנחנו היינו ערוכים עם אלפי שוטרים ולוחמים בירושלים, ועצרנו מה שהיה יכול להיות אינתיפאדה. לקח לנו יממה לרכז כוחות ולגייס מילואים. בארבעה ימים החזרנו את השקט לערים המעורבות". 

"כל משאבי המשטרה הופנו לטובת המלחמה ובלימת הפרעות ברחבי הארץ. זה בא על חשבון פעילות שוטפת של המשטרה, עיר כמו לוד חייבת כוח משורתי גדול ומבצעי בכל ימות השנה ולא רק כמענה לפרעות, ואז לא הצלחנו לתת מענה ל-40 קריאות של אזרחים שהגיעו יחד למוקד 100, מצד תושבי העיר שחשו סכנה לחייהם. בהפרות הסדר הכנסנו אמצעים שהפעלנו בשטחי איו"ש לפעילות ראשונה בשטחי ישראל. המשטרה הצליחה לחסל את הפרעות בלי הרוג אחד בצד של הפורעים. רק נזכור איך זה נגמר בעבר. היום יש מאות כתבי אישום נגד הפורעים וממשיכים לחקור כל אירוע ואירוע בימי שומר החומות". 

באשר לאסון מירון אשר גבה את חייהם של 45 בני אדם, אומר שבתאי כי "ליבי ומצפוני נקיים לאור העובדה שהמשטרה עשתה הכל , אבל הכל בכדי שאירוע כזה לא יתרחש. לא לקחתי עורך דין, אני מניח שברגע שזה יבשיל אתייעץ עם גורם משפטי. אני הייתי הראשון שביקש ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט, כזו שתהיה לה הסמכות לחקור את המורכבות של האירוע הטרגי בהשלכות ובמסקנות. אנחנו נהיה שקופים ונשתף פעולה. ברמה האישית אני לא מוטרד". 

רק אתמול החליט פרקליט המדינה על ניהול משפט חוזר לרומן זדורוב, אשר נחשד ברצח הנערה תאיר ראדה בקצרין בשנת 2006. "משטרת ישראל לא מתערבת בהחלטות שיפוטיות ומכבדת כל החלטה מהסוג הזה", הוא אומר, ומסכם כי תפקיד המשטרה הוא לאסוף ראיות ולהציג אותן לפרקליטות, אשר בסופו של דבר מחליטה על הגשת כתב אישום. 

עוד התייחס המפכ"ל למצבו העכשווי של הארגון ואמר: "מה שיש היום למשטרה לא מספיק לאזרחי מדינת ישראל. אנחנו צריכים תוספת של חמישה מיליארד שקלים, תוספת של 5,000 שוטרים, שיתנו מענה לחמישה אתגרים ויעדים. כל שקל ושקל שנדרש יש לו ייעוד ותוכנית מסודרת. צריך להחזיר את הביטחון בכל רחבי הארץ. במגזר הערבי שסובל מאלימות קשה, בכבישי הנגב שייסעו בביטחון, בערים המעורבות שהמצב שם עדיין נפיץ ומתוח, במלחמה בפשיעה, בהגנה על חקלאים ועל בעלי עסקים מפני דרישת פרוטקשן\ במלחמה באכיפת תקנות הקורונה, וזאת לצד מענה מבצעי באיו"ש ובירושלים וטיפול בתאונות הדרכים. המדינה לא יכולה לדרוש ביטחון וטיפול בפשיעה, בלי לתת".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן