פרעות בלוד | "עברנו אירועים קשים, ועד עכשיו אנחנו לא מרגישים בטוחים"

תושב העיר, שלמה לחיאני, מספר לחדשות כיפה איך בנס אירוע השלכת בקבוקי התבערה הלילה בעיר לא נגמרה באסון "אני בדיוק הבאתי את מטפי הכיבוי לחמ"ל". והאם תושבי העיר יוכלו בכלל לחיות בשלום עם שכניהם הערבים: "אנחנו חיפשנו את הדו קיום, מי ששבר את האמון זו החברה הערבית"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 28/05/21 12:52 יז בסיון התשפא

פרעות בלוד | "עברנו אירועים קשים, ועד עכשיו אנחנו לא מרגישים בטוחים"
מחאת תושבי לוד. , צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

שבוע בלבד עבר מהפסקת האש שעצרה את מבצע שומר החומות, אך נראה כי הפרעות בעיר לוד מאיימות לחזור. במהלך שעות הלילה (ו'), 3 בקבוקי תבערה הושלכו  על דירת מגורים בה ישנה משפחה יהודית, שנאלצה לדווח גם בחמ"ל הקהילה בלוד עם המצב. שלמה ליחאני תושב העיר ושותף בכיבוי השירפה מבקבוקי התבערה סיפר לחדשות כיפה על הנס הגדול שאיפשר לעצור את המקרה בזמן לפני שקרה אסון.

"היה לנו מזל גדול שהחמ"ל של הקהילה התארגן בדיוק על עשרה מטפי כיבוי שהיו בכלל לכוננות בסוף השבוע. אחרי שקיבלנו את הדיווח על הבקבוק תבערה יכולנו לנצל אותם מטפי כיבוי כדי לכבות את השריפה ולמנוע אסון גדול יותר" מספר לחיאני. "אני הבאתי את מטפי הכיבוי לחמ"ל בדיוק הורדתי אותם מהרכב ואז 3 דקות אחרי שהורדתי אותם קיבלנו הודעה אז זריקת בקבוקי תבערה על הבית", הוסיף. לחיאני מבקש להדגיש כי מדובר בעיקר במזל ולא בסיפור גבורה אזרחי: "אני לא מחפש לתת לעצמי קרדיט באמת שזה היה יותר מזל משכל שקיבלנו את ההודעה על הבקבוק תבערה בתזמון הזה, וככה יכולנו להגיב בצורה מהירה ולמנוע אסון".

מאז סיום המבצע "שומר החומות" אתם מרגישים בכלל מוגנים?

"התשובה החלקית היא שלא התשובה המלאה לא ממש. עברנו אירועים ממש קשים, ועד עכשיו אנחנו לא מרגישים שהמשטרה עושה מספיק. אם אחרי כל מה שעברנו עדיין אין מבצע לאיסוף הנשק, אז יש לנו ביקורת גדולה. חשוב לציין שיש התמתנות משמעותית במצב, אך עדיין יש מתיחות מאוד גבוהה. תושבי רמת אשכול עדיין חיים בפחד, במיוחד אחרי שהשכנים שלהם אימו עליהם ברצח שרפו להם את המכוניות הם עדיין לא חזרו לשגרה".

קיימת בכלל אפשרות לחזרה לחיי דו קיום בין יהודים וערבים בעיר?

"הכדור לא במגרש שלנו. אנחנו חיפשנו את הדו קיום, מי ששבר את האמון זו החברה הערבית. אני אומר זאת באופן כולל, כי  המשבר הוא לא רק עם הפורעים אלא עם ככל החברה הערבית. מכל הבניינים צעקו עלינו, לא רק זורקי האבנים, ומי שלא זרק הוא גם לא גינה. החניות הערביות ריקות, ואני אומר זאת בצער, אבל אני כבר לא קונה אצלם ולא מגזענות. אני רוצה דו קיום ואני מחנך את הילדים שלי לדו קיום, אבל לא אנחנו שברנו את מערכת היחסים בנינו. לא אנחנו שרפנו בתי כנסת ורכבים, אם החברה הערבית רוצה לשקם את היחסים זה עליהם".

בזמן שיחתנו התקיימה הפגנה של אזרחים ערביים בעיר, ובחמ"ל נמצאים בהיערכות אם ההפגנה תסלים. "יש היערכות אזרחית בעיר, ההפגנה עכשיו בעיר היא מינורית, ואנחנו לא מחפשים אירועים לכן אנו לא מתערבים", מבהיר לחיאני. אבל ממהר להבהיר: " שידעו הפורעים שאם הם מתכוונים לצאת אנחנו נהיה שם, ואני אגיד זאת בשפה לודאית - חבל". לחיאני מסייג שלא מדובר בלקיחת החוק לידיים: "כל עוד המשטרה בשטח אנו נותנים להם לעשות את משימתם ולא מתערבים, אך אם המשטרה לא תוכל לתת את המענה אז אנחנו שם ואנו נתן אותו".