סביבת בנט: "נתניהו העדיף לנאום עם בריסטולים" | הליכוד: "במקום להתבכיין תתחיל לפעול"

הטור שפרסם נתניהו בו תקף את הממשלה בנוגע להתנהלותה סביב הגרעין האיראני, ממשיך לעורר רעש | בסביבת בנט האשימו: "ההזנחה שלו אפשרה לאיראן להגיע לנקודה המתקדמת ביותר בגרעין". בליכוד לא נשארו אדישים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/07/21 15:59 ה באב התשפא

סביבת בנט: "נתניהו העדיף לנאום עם בריסטולים" | הליכוד: "במקום להתבכיין תתחיל לפעול"
נתניהו ובנט, צילום: Miriam Alster/FLASH90

הטור שפרסם הבוקר (ד') יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בנוגע להתנהלות הממשלה מול האמריקאים בנושא הגרעין האיראני ממשיך לעורר רעש. גורם בסביבת ראש הממשלה נפתלי בנט תוקף את נתניהו: "הדברים שלו על איראן לא ייאמנו אפילו בסטנדרטים של עצמו".

הגורם המקורב לבנט המשיך לתקוף בחריפות: "הוא היה ראש הממשלה במשך 12 שנים ועד לפני חודש. ההזנחה שלו היא שאפשרה לאיראן להגיע לנקודה המתקדמת ביותר בתכנית הגרעין אי פעם. במבחן התוצאה - זהו כישלון חמור".

"הוא יודע זאת, ומנסה לזרוק את האחריות על אחרים. הוא העדיף לנאום עם בריסטולים ולעשות מופעי יחסי ציבור במקום לקדם פעולות חיוניות. נאומיו כוונו בעיקר לציבור הישראלי כתעמולת בחירות, הביאו רק ליצירת אויבים ולהרחקת תומכים. מעולם הפער בין רטוריקה למעשים לא היה גדול יותר. זו הירושה שבנט קיבל ומכאן הוא ינווט ויתקן בכל הכלים שעומדים לרשותו".

הליכוד": "במקום להתבכיין, שבנט יבטל את מדיניות ״אין הפתעות״"

לא עבר הרבה זמן ובליכוד הגיבו למתקפה של אותו גורם מקורב לראש הממשלה: "לפני 3 שנים, בטרם גנב את קולות הימין, אמר בנט: 'במשך כל כך הרבה שנים, לגלגו, זלזלו במדיניות העקבית שלו בעניין איראן. היום העתיד של ילדינו ונכדינו בטוח הרבה יותר מאתמול ואני חושב שראוי שאותם מלגלגים ומבקרים של נתניהו בעניין האיראני, יגידו לו היום תודה רבה'". 

עוד נמסר מהליכוד כי "גם בנט יודע שאלמלא הפעולות הנועזות שהוביל נתניהו, הן במישור המבצעי והן בדעת הקהל העולמית, לאיראן כבר היה מזמן ארסנל של פצצות גרעין נגד ישראל". 

"במקום לשקר ולהתבכיין מוטב שבנט יבטל עוד היום את מדיניות ״אין הפתעות״ עליה התחייב לארה"ב ראש הממשלה בפועל יאיר לפיד, ויתחיל מסע הסברה רב היקף בדעת הקהל האמריקנית נגד חזרת ארה״ב להסכם הגרעין המסוכן".

נתניהו: "איך ייתכן שקולה של ממשלת ישראל לא נשמע בארה"ב?"

נזכיר כי המתקפה של אותו גורם בכיר, הגיעה בעקבות הטור הקשה של נתניהו הבוקר ב"ישראל היום". "תוך שבוע מהקמת הממשלה", כתה נתניהו, "ראש הממשלה בפועל יאיר לפיד ביטל כליל מדיניות זו. הוא פגע פגיעה אנושה בחופש הפעולה של ישראל כשבאופן מדהים הוא התחייב לאמריקנים על מדיניות של "אין הפתעות".

"אני שואל: מה יקרה אם וכאשר תחזור ארה"ב להסכם הגרעין - האם מישהו חושב שהיא תסכים לפעולות צבאיות של ישראל שיסכנו הסכם זה? וכשלפיד ובנט ידווחו מראש לארה״ב על פעולה צבאית מתוכננת והיא תתנגד לה, האם מישהו באמת מאמין שלפיד, בנט וחבריהם יוציאו פעולות אלה אל הפועל?".

נתניהו ציין כי ממשלתו פעלה במשך שנים לשכנע את דעת הקהל האמריקנית ומנהיגים חשובים בארה"ב להיאבק בתוכנית הגרעין האיראנית ולהטיל על איראן סנקציות משתקות. "עשינו זאת באינספור ראיונות בתקשורת האמריקנית, בנאומים באו"ם וכמובן בקונגרס האמריקני. פעולותינו תרמו לכך שהממשל האמריקני הקודם פרש מהסכם הגרעין המסוכן עם איראן והטיל עליה סנקציות משתקות אף יותר".

"בימים האחרונים שואלים אותי חבריי מארה"ב: איך ייתכן שקולה של ממשלת ישראל לא נשמע בארה"ב נגד המרוץ חזרה אל הסכם הגרעין עם איראן? התשובה פשוטה. ממשלת הכניעה אומרת בפירוש: "אנחנו נפתור את הבעיות עם ארה״ב בחדרי חדרים"".

יו"ר האופוזיציה תהה: "האם היא באמת חושבת שהיא תשכנע מישהו בדיבור בחדרי חדרים או בציוץ פה ושם? מ־40 שנות ניסיון אני יכול להעיד שלדברים אלה אין ערך כלשהו אם הם אינם מלווים במסע גלוי, תקיף ומתמשך בדעת הקהל האמריקנית. רק אם תדבר בעוצמה בחוץ, יקשיבו לך ברצינות בפנים".

"כך נהגנו כשלא הסתפקנו רק בפגישות עם מנהיגי מדינות, אלא ליווינו פגישות אלה במסע שכנוע בתקשורת העולמית ומעל אינספור במות בינלאומיות חשובות. את עמדת ירושלים תחת הנהגתנו שמעו בכל בירות העולם: בוושינגטון, במוסקבה, בבייג׳ין, בדלהי, בטוקיו, וגם בריאד ובאבו דאבי. וכן, גם באיראן. ועוד איך באיראן".