התפרצות הקורונה | הגבלות נוספות ומנה שלישית

קבינט הקורונה צפוי להכריע מחר בדבר הגבלות נוספות כדי לצמצם את התפשטות התחלואה, מבין האפשרויות העולות: רק מחוסנים ונבדקים יורשו להשתתף באירועים המוניים | משרד הבריאות קבע: מנה שלישית למדוכאי חיסון

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/07/21 22:10 ג באב התשפא

התפרצות הקורונה | הגבלות נוספות ומנה שלישית
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

העלייה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה מאלצת את הממשלה החדשה לקבל החלטות כדי למנוע ככל האפשר את התפשטות התחלואה. משרד הבריאות צפוי להגיש מחר (ג') לקבינט הקורונה את ההגבלות החדשות שאמורות לצמצם את התפשטות התחלואה. בתאגיד השידור פרסמו את הפרטים המתגבשים, ועמדת המשרד היא חתירה להורדת התחלואה, וההמלצה העיקרית היא תו ירוק מרוכך. 

בהתאם לעיקרי התוכנית, הכניסה לאירועים המוניים תותר למחוסנים ונבדקים בלבד. כמו כן, אכיפת הבידוד הביתי תעשה באמצעות אפליקציית ניטור ולא צמיד אלקטרוני. בנוסף, במשרד הבריאות בודקים עם המשטרה את יכולת האכיפה והצבת שוטרים בכניסה לאירועים המוניים.

במשרד הבריאות צפויים להמליץ שוב לקבינט הקורונה לחייב את החוזרים מחו"ל לבצע בדיקת קורונה שלישית ביום הרביעי לחזרתם, או ביום התשיעי.‎ בסוף השבוע יצאה הודעה לפיה, החל מיום שישי הבא,  יחויבו כל השבים מחו"ל, כולל מחלימים ומחוסנים בבידוד למשך 24 שעות או עד לקבלת תוצאת הבדיקה שבוצעה במעבר הגבול לפי המוקדם מביניהם. 

נכון להיום, על פי התבטאויותיהם של בכירי משרד הבריאות, בשלב זה אין כל כוונה להגביל התקהלויות. מנכ"ל משרד הבריאות הנכנס וממונה הקורונה לשעבר, פרופסור נחמן אש, אמר הבוקר בראיון ל"כאן חדשות" כי "ככל שהתחלואה הקשה תהיה נמוכה נשאר ללא הגבלות". בגל"צ הוא הוסיף והתייחס גם לפתיחת שנת הלימודים הבאה: "אין הגבלות שחושבים ליישם כרגע. גם לגבי החגים - אין שום תכנון". 

בתוך כך, היום (ב') קבע משרד הבריאות כי ניתן לחסן מטופלים מדוכאי חיסון במנה השלישית. זאת עקב עדויות מצטברות של מטופלים הסובלים מדיכוי חיסוני ואינם מפתחים תגובה נוגדנית מספקת לאחר שתי מנות של חיסון נגד נגיף הקורונה, וחלקם עשויים לפתח נוגדנים לאחר מנה שלישית. בנוסף, עקב הסיכון הגבוה למדוכאי חיסון לחלות בתחלואה קשה. 

בקטגוריית מדוכאי החיסון נכללים מושתלי לב, ריאה וכליות, וניתן לחסן אותם בשלישית ללא בדיקת נוגדנים. עם זאת, מומלץ לבצע בדיקה סרולוגית לפחות 14 יום לאחר מתן מנת החיסון השנייה ולפני מתן המנה השלישית. מרווח המומלץ בין המנה השנייה לשלישית הוא  8 שבועות, והמרווח המינימלי הוא 4 שבועות. אין גבול עליון למתן המנה השלישית לאחר המנה השנייה. משרד הבריאות שב וממליץ למדוכאי חיסון להמשיך להקפיד על אמצעי מניעה כגון עטית מסכת פה-אף, שמירה על היגיינה והימנעות ממגע עם אנשים חולים או לא מחוסנים. כמו כן, לא מומלץ להשתתף בהתקהלויות. 

מנתוני משרד הבריאות שעודכנו הבוקר עולה, כי ביממה האחרונה אומתו לנגיף 423 בני אדם ושיעור הבדיקות החיוביות עומד על 0.8%, מקדם ההדבקה ירד ל1.3. בסך הכל ישנם 4,097 חולים פעילים. מספר חולי הקורונה המאושפזים בבתי החולים עלה ל-81, מהם במצב קשה 47, במצב קריטי 17 ועוד 13 מונשמים.