השב"כ והמשטרה נגד גדעון סער: "הצעת החוק עלולה לפגוע בביטחון המדינה"

גורמים ביטחוניים חוששים מהחקיקה שמקדם שר המשפטים לפיה בית המשפט יפסול ראיה שהושגה שלא כדין | לשכת השר הבהירה: "במדינה מתוקנת רשויות אכיפת החוק צריכות לפעול בגדרי החוק"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/07/21 09:00 ג באב התשפא

השב"כ והמשטרה נגד גדעון סער: "הצעת החוק עלולה לפגוע בביטחון המדינה"
אילוסטרציה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שר המשפטים גדעון סער הפיץ בחודש שעבר את תזכיר החקיקה לפסילת ראיה שהושגה שלא כדין. יש מי שדואג מאותה יוזמה ראשונה של סער המעוגנת בהסכמים הקואליציוניים. ב"ידיעות אחרונות" פורסם הבוקר (ב') כי בשב"כ ובאגף החקירות של המשטרה הביעו אתמול חשש כבד ממימושו של החוק, בטענה שיפגע בעבודתם ויאפשר לגורמים עוינים לנצלו בכדי להימלט מאימת הדין.

גורמים ביטחוניים טענו שמגבלות החוק ישפיעו על חקירות השב"כ, על עבודת הסייענים שנעשית לעתים שלא על פי החוק. עוד הם ציינו כי החקיקה עלולה לפגוע גם בהפעלת סוכנים יהודים בקרב ארגונים קיצוניים. "לא יעלה על הדעת מצב שבו מחבלים או מרגלים יצאו לחופשי במקום לעמוד לדין על עבירות ביטחון. זו פגיעה בביטחון המדינה", אמר גורם ביטחוני על הצעת החקיקה.

על פי הפרסום, גורמים אחרים טענו: "ההגדרות מרחיקות הלכת של הצעת החוק יכולות לגרום לכך שהודעות של נחקרים תיפסלנה בזו אחר זו. אסור לשכוח שהשב"כ זהיר בכל מה שקשור למעבר על הוראות החוק, אך שיטותיו תלויות רבות ב'תחום האפור', והחשש עתה הוא שתחום זה יימחק כליל ויקשה על השב"כ להביא תוצאות".

במשטרה חוששים מפגיעה ביכולת הפעולה מול הפשע המאורגן ומיגור פשיעה כלכלית כבדה. החשש העיקרי הוא שעורכי הדין של הפשע המאורגן, ינצלו כל פרצה בחוק כדי לשחרר את מרשיהם ובכך יסכלו התקדמות בחקירות.

בלשכת שר המשפטים הבהירו כי "במדינה מתוקנת רשויות אכיפת החוק צריכות לפעול בגדרי החוק, וזו בדיוק אחת ממטרות הצעת החוק, בנוסף לחשיבות השמירה על הליך הוגן וזכויות האזרח".